Vorig jaar werd een recordaantal van 19.313 woningen 'aan de woningvoorraad onttrokken', de overgrote meerderheid door sloop. En dat aantal stijgt. In een zesdelige serie vertellen mensen over de sloop van hun woning. Er staat nog een muurfragment overeind naast het gapende gat dat ooit de voordeur was, aan een houten plug bungelt huisnummerbordje 9ABC. De verf is afgebladderd, maar de letters en het cijfer in de stijl van de Amsterdamse School vormen nog een pronte herinnering aan deze portiekwoning uit de jaren dertig. 'Nee, wat moet ik ermee', zegt Martin van Haaren als ik vraag of hij het bordje niet wil hebben als aandenken. De mannen van Bontenbal Bouw BV hebben het gesloten bouwblok aan de noordzijde opengebroken en werken tegen de klok in om alle 96 woningen te slopen, dat is handig bij het afvoeren van het puin. Het is een makkie volgens de opzichter: 'Het balkon kwam al naar beneden voordat we de kraan erin zetten. Het enige lastige is dat we die de bomen op het binnenterrein moeten laten staan omdat de kapvergunning te laat binnen is.' Bijna zijn halve leven heeft de 82-jarige Van Haaren gevaren, hij was aan boord van de Oostplein toen die door een Duitse kruiser tot zinken werd gebracht, overleefde Dachau en bracht ook nog twee jaar door in Liberia. Maar alle jaren dat hij in Nederland woonde was hij opmerkelijk honkvast: nooit heeft hij verder dan 2,5 kilometer van zijn geboortehuis op de Rotterdamse Nieuwe Binnenweg gewoond. Oud-Mathenesse, waar hij de afgelopen 27 jaar woonde, heeft hij als kleine jongen nog gebouwd zien worden. 'Hier stond overal riet en aan de overkant, bij het café van Rob, begonnen de weilanden. In de Spaanse Polder, waar nu een industriegebied ligt, kon je lekker rustig paling roken.' Aan de woning zelf was hij niet bijzonder gehecht. 'De riolering was slecht en als ze boven douchten, kwam het water bij mij uit het putje omhoog. Zeker toen er zeventien illegale Chinezen boven me zaten, allemaal meiden met van die lange haren. Want het is hier net een zonsverduistering, er zitten, hoe zal ik het zeggen, allemaal verschillende personages uit verschillende landen. Ik heb daar geen problemen mee, want ik praat met iedereen.' Van Haaren had de benedenwoning op de hoek van de Italiaansestraat en de Zweedsestraat - 'Vroeger heette die de Duitsestraat, maar dat kon na de oorlog natuurlijk niet meer' - en kennissen klopten op het raam als ze zin hadden in een praatje. 'Ik heb hier mijn loopje, mensen kennen me. Ze mogen me ook, voor zover ik weet.' Zijn leven draait om de Franselaan, de hoofdstraat van Oud-Mathenesse. 'Vrouwtjes komen altijd naar me toe voor een babbeltje, ook meisjes van 21, 22, 23 jaar. Gewoon voor de aardigheid, daar hoeft toch niet meteen rottigheid van te komen?' Achttien jaar kwam hij elke dag bij Chinees restaurant Sjanghai Corner, en vandaar ging hij naar Rob van café Franselaan. 'Maar sinds mijn middelste zoon verliefd werd op één van die Chinese serveerstertjes, doen ze daar ineens raar tegen mij. Nu ga ik elke dag naar de Kroon, de snackbar op de andere hoek, en vandaar naar Rob.' Aanvankelijk probeerde Woonbron, die de oude woning van Van Haaren had opgekocht van een particuliere huisbaas, om hem in De Boog te krijgen, een woonproject aan de Franselaan voor 55-plussers. Hij weigerde: 'Zo'n lijkenpakhuis, mij niet gezien.' Maar uiteindelijk moest hij toch genoegen nemen met een seniorenwoning, om de hoek in de Professor Poelslaan. 'Ik hoor niet bij al die oude vrouwtjes met rollators. En als er dan, zoals laatst, een leuke meid bij me op bezoek komt, een Kaapverdiaanse van 21, dan kletsen ze allemaal achter je rug. Ik word niet voor niks de Don Juan van de Franselaan genoemd.
Taal / Language
Boeken
- Leven onder het luchtruim
- Bouw in de buurt – Leidraad voor Nederland
- Slim Zand – Hoe ASML verscheen in Veldhoven
- Asfaltreizen – Een verkenning van de snelweg
- Binckhorst Magazine
- De marktgids voor Amsterdam
- De mobiele stad – Over de wisselwerking van stad, spoor en snelweg
- De Ronde van U.
- De vierkante meter
- Eigen baas – Kort & krachtig
- Eindhoven Hoofdstad
- Groeten uit Vinexland
- Handboek Eigen Baas (gratis)
- Het land van Lely – Reisboek in 103 stukken
- Kruispunt Utrecht
- Kunstwerken & Kunstwerken
- Lelysteden – Een associatieve reisgids
- Naar een alzijdig station
- Onder Weg!
- Ruimte voor de Amsterdamse binnenstad
- Snelweg x Stad
- Stedelijke vraagstukken, veerkrachtige oplossingen
- Streetwise Rotterdam
- Turtle 1 – De auto uit Afrika
- Wij zijn goed
Kranten en tijdschriften
- AD Magazine
- Academie van Bouwkunst
- Arcam
- Archined
- Architectuur Lokaal
- Arma
- Autoweek
- BPD Magazine
- Blauwe Kamer
- Bouw
- Brussel Deze Week
- CRa
- De FLA-krant
- De Gids
- De Groene Amsterdammer
- De Journalist
- De Volkskrant
- De Zaak
- HP/De Tijd
- Het Financieele Dagblad
- Het Parool
- Humanist
- Intermediair
- Lira Bulletin
- Lucasx
- Mainline
- Metro
- NRC Handelsblad
- NRC Magazine
- NRC Next
- NRC Weekblad
- New Business
- OneWorld Magazine
- Podium voor Architectuur
- Psy
- S+RO
- Smaak
- Spiegel Online
- Stad-Forum
- Tijdschrift voor Sociale Vraagstukken
- Trouw
- Uit&thuis
- VPRO Gids
- Veldhovens Weekblad
- Vrij Nederland
- Wallenburgtribune
- Wij maken Nederland
Projecten
Onderwerpen
Series
- De kust
- De lunch
- De markten van Amsterdam
- De mobimens
- De telefooncel
- Dossier A2
- Dossier A4
- Dossier A10
- Dwars kijken
- Expats
- Fietsverkenningen zuidwestflank Amsterdam
- Get your kicks on the E3
- Groeten uit Vinexland
- Het ontwerp
- Het product
- IJ-tje
- Na dato
- Noord-Amsterdam
- Poldernormen
- Rond Brussel
- Sloop
- Stedenatlas
- Strijd om de ruimte
- Tand des tijds
- Turtle 1
- Wat doet dat daar
- Weststrook
- Zinloze mobiliteit