Winkelcentra willen alleen hun binnenkant laten zien: de etalages, de overdekte terrassen, de palmbomen in terracotta potten. Maar er is ook nog een buitenkant, waar de winkels met hun kont naartoe liggen. Een rondleiding buitenom:• Start op Vredenburg. Niet op woensdag of zaterdag, want dan ontnemen marktkramen het zicht op de mooiste kant van het winkelcentrum: de langgerekte winkel van Peek & Cloppenburg van de hand van architect Spruit. Hier zie je de strakke helderheid van de jaren vijftig, het denkkader waarbinnen HC ontstond. Het Utrecht City Project (UCP) voorziet hier een theatrale ingang die als motto draagt: 'Met Open Armen'.• Loop om de hoekige uitbouwtjes van Muziekcentrum Vredenburg heen en sla linksaf. Op de muur hangt een plaquette met een architectuurwandeling langs zeventien Utrechtse gebouwen. HC zit daar niet bij, de begeleidende tekst doet het winkelcentrum af als 'de dip'. Het rommelige muziekcentrum zelf staat er wel op, want dat is van architect Hertzberger en diens kleinschaligheid geldt nog steeds als politiek correct. Het muziekcentrum moet volgens het UCP helemaal vrij komen te liggen: de schil met winkels wordt eraf gepeld.• Loop richting station langs de bruine hoekige torens van de Rabobank. Dit deel van HC is eind jaren zeventig als laatste opgeleverd en toont duidelijk de invloed van linkse protesten. Beton mocht niet meer, dus gebruikte architect Spruit baksteen. Rechte hoeken waren totalitair, dus moest hij achthoeken tekenen. Het resultaat is een plompe steenberg. Aan de linkerkant loopt een tunnel - de Stationsdwarsstraat - onder het winkelcentrum door, de favoriete dealplek van Utrecht. Deze hele vleugel - het Gildenkwartier - moet verdwijnen. • Steek de trambaan over - voorzichtig - en werp een blik naar links op het Stationsplein. Je ziet een wirwar van oprijlanen en trappen, maar geen station. Utrecht heeft het grootste station van Nederland, alleen blijft dat onzichtbaar. Een hellend stationsplein moet hierin verandering brengen.• De Noordertunnel een heldere voetgangerstunnel brengt je onder de sporen door. Sla linksaf langs het rijtje huizen van de Van Sijpesteijnkade, het enige stukje van de oude Stationswijk dat gespaard bleef en nogmaals linksaf de Mineurslaan in. De drie kantoorkolossen horen bij HC, de parkeergarage rechts hoort bij de Jaarbeurs. De boomloze laan loopt dood op de trappen naar de sporthal, het eerste stuk van HC dat werd opgeleverd. Dat was eind 1969, hier heerst het beton in al zijn brutale elegantie. Dit stuk staat ook op de nominatie om tegen de vlakte te gaan.• Trap op, winkelcentrum in - ooit moet er een Zuidertunnel onder het spoor komen - en een ruime winkelgalerij brengt je over de rangeersporen heen. Achteraan in de groenverlichte stationshal naar rechts de trap af en je staat aan de andere kant van het Stationsplein. Met zachte kleurtjes - geel, groen, blauw, roze - zijn de oude kantoortorens van HC opgeleukt. • Bij het Moreelsepark linksaf. Ook hier verhullen fleurige panelen het naakte beton van de flat, alleen de bovenste drie verdiepingen zijn nog in originele grintbetonnen staat. De golvende kap boven de ingang is eveneens een recente toevoeging. • Een brug brengt je over de drukke Catharijnebaan. In 1958 presenteerde de Duitse verkeerskundige Feuchtinger het plan om alle singels van Utrecht te asfalteren. Dit voorstel vormde de aanleiding voor HC: als het verkeer toch zo makkelijk het centrum in kan, dan moeten de bezoekers ook wat te doen krijgen. Uiteindelijk werd alleen de Catharijnesingel gedempt, zodat er nu een snelweg van niks naar nergens loopt. Het UCP wil de betonnen bak weer vol water laten lopen om de illusie van de oude grachtenstructuur te herstellen.• Even een stukje oude binnenstad omdat de Rijngarage de doorgang verspert. Loop over de Mariaplaats langs café Starway to Heaven van Henk Westbroek, de zingende cafébaas die met zijn programma tegen het UCP negen zetels haalde. Vervolgens drie keer links en plots stuit je weer op HC. Op twee hoog staan geparkeerde auto's, een prachtig glooiende harmonikagevel met rode en blauwe tegels brengt je terug naar Vredenburg.
Taal / Language
Boeken
- Leven onder het luchtruim
- Bouw in de buurt – Leidraad voor Nederland
- Slim Zand – Hoe ASML verscheen in Veldhoven
- Asfaltreizen – Een verkenning van de snelweg
- Binckhorst Magazine
- De marktgids voor Amsterdam
- De mobiele stad – Over de wisselwerking van stad, spoor en snelweg
- De Ronde van U.
- De vierkante meter
- Eigen baas – Kort & krachtig
- Eindhoven Hoofdstad
- Groeten uit Vinexland
- Handboek Eigen Baas (gratis)
- Het land van Lely – Reisboek in 103 stukken
- Kruispunt Utrecht
- Kunstwerken & Kunstwerken
- Lelysteden – Een associatieve reisgids
- Naar een alzijdig station
- Onder Weg!
- Ruimte voor de Amsterdamse binnenstad
- Snelweg x Stad
- Stedelijke vraagstukken, veerkrachtige oplossingen
- Streetwise Rotterdam
- Turtle 1 – De auto uit Afrika
- Wij zijn goed
Kranten en tijdschriften
Projecten
Onderwerpen
Series
- De kust
- De lunch
- De markten van Amsterdam
- De mobimens
- De telefooncel
- Dossier A2
- Dossier A4
- Dossier A10
- Dwars kijken
- Expats
- Fietsverkenningen zuidwestflank Amsterdam
- Get your kicks on the E3
- Groeten uit Vinexland
- Het ontwerp
- Het product
- IJ-tje
- Na dato
- Noord-Amsterdam
- Poldernormen
- Rond Brussel
- Sloop
- Stedenatlas
- Strijd om de ruimte
- Tand des tijds
- Turtle 1
- Wat doet dat daar
- Weststrook
- Zinloze mobiliteit
Trefwoorden
- Aids
- Amsterdam
- Architectuur
- Auteursrecht
- Auto
- Bajes
- Bedrijventerrein
- Berlin
- Bos en Lommermarkt
- Brussel
- China
- Corona
- Drugs
- Eindhoven
- Fietsen
- Ghana
- Groot-Amsterdam
- India
- Luchthaven
- Markt
- Monumenten
- Ontwerpen
- Openbaar Vervoer
- Openbare ruimte
- Psychiatrie
- Reclamemasten
- Rotterdam
- Schiphol
- Shopping
- Snelweg
- Teksten voor fotoboeken
- Toerisme
- Veiling Aalsmeer
- Veldhoven
- Verboden toegang
- Verrommeling
- Vinex
- Wegen