• Home
  • Over Tijs vd B
  • Boeken
  • Rotondologie
  • Freelancen
  • English
  • Home
  • Over Tijs vd B
  • Boeken
  • Rotondologie
  • Freelancen
  • English

Borden die waarschuwen voor borden

Goede wijn behoeft geen krans. Helaas lijkt in het verkeer eerder het tegenovergestelde adagium te gelden: hoe meer borden, des te veiliger. Het resultaat is een wildgroei aan borden en bordjes.

Tijs van den Boomen, 1 januari 2009, Peter Jonker (beeld)

Goede wijn behoeft geen krans. Helaas lijkt in het verkeer eerder het tegenovergestelde adagium te gelden: hoe meer borden, des te veiliger. Bij een ordinaire kruising van twee gelijkwaardige wegen heb je geen borden nodig: verkeer van rechts heeft immers voorrang. Maak je van die kruising een rotonde – wat een inherent veiligere oplossing is – dan komen er minimaal vier ronde blauwe borden met witte pijlen te staan. Daarbij komen de haaientanden op de weg en, je-weet-immers-maar-nooit en voorkomen-is-beter-dan-genezen, voorrangsborden die de naderende automobilist waarschuwen dat het verkeer op de rotonde toch echt voorrang heeft. Als het een beetje een grote weg is, dan is het blauwwitte rotondebord bovendien op een wit vlak met twee rode pijlen gemonteerd en dat geheel is daarna omvat met een gele buis.

Zijn we daarmee klaar met de borden? Nog lang niet: als er fietspaden liggen krijgen die ook allemaal voorrangsborden – of de automobilisten krijgen die juist, want de deskundigen zijn het nog steeds niet eens of het nu veiliger is om de fietsers ‘in of uit de voorrang te houden’. En bij de nieuwste loot aan de rotondestam, de turborotonde met verhoogde rijbaanscheidingen, zijn borden nodig die waarschuwen dat er een rotonde aankomt en hoe je daarbij moet voorsorteren.

Nog één stap verder is het bord dat waarschuwt dat er een bord staat. Overdreven? In Waarom wij rijden zoals wij rijden beschrijft de Amerikaanse journalist Tom Vanderbilt dat er in Newfoundland waarschuwingborden staan voor elanden en dat toeristen die borden zo leuk vonden dat ze stopten om die te fotograferen wat weer voor nieuwe ongelukken zorgde en, enfin, u raadt het al…

Share
Tweet
Share
  • Verwante publicaties

    image
    De snelweg die er nooit kwam
    NRC Handelsblad, 15 oktober 2022
    image
    Turtle 1 – De auto uit Afrika
    september 2013
    image
    Fietsen door bizar, onbekend stukje Nederland
    NRC Handelsblad, 25 september 2021
    ‘Dat gekanker, daar wen je aan.’

    Om files te voorkomen begint het meeste onderhoud aan snelwegen pas om acht uur ’s avonds. Rijkswaterstaat regelt het verkeer, particuliere aannemers voeren het werk uit. Een avond met de onderhoudsploeg van de A2.

    Intermediair, 7 mei 1998
    De aorta van Nederland

    Binnensteden zijn uit; het leven in Nederland speelt zich tegenwoordig vooral af langs de snelwegen. Een reis langs 213 kilometer asfalt tussen Amsterdam en Maastricht.

    Intermediair, 7 mei 1998
    image
    Zinloze mobiliteit
    mei 2006

    Copyright 2014 Venus Premium Magazine Theme All Right Reserved.
    Back to top