Beste Rotterdammers, negeer de ANWB-borden als je naar de westkant van Amsterdam wilt, want die leiden je nog steeds op de klassieke manier naar de hoofdstad, via de A4 en de ring A10. Met al die glanzende kantoortorens is dat niet alleen een saaie route, je hebt ook grote kans op files. Neem in plaats daarvan vlak voor Schiphol de afslag Haarlem en je zoeft over de splinternieuwe A5 naar je bestemming en bovendien krijg je een ander beeld van Amsterdam. Hier wordt namelijk soms weldegelijk gewerkt.
Half mei ging de Tweede Coentunnel open en daarmee ook de snelweg die achterlangs Schiphol loopt en met een fraaie zwiep dwars door de havens voert. Let even niet op de lichtelijk gekromde lantaarnpalen, dat is weer zo’n typisch wuft Amsterdams accent, kijk liever naar de schoorstenen van de vuilverbranding aan je rechterhand en de negen rode kranen links, waarmee jaarlijks 1,2 miljoen containers kunnen worden gelost. In theorie dan, want sinds 1 januari is de Amsterdam Container Terminal failliet. Een duidelijk geval van een te grote broek.
Lach niet te hard, want al snel tekent zich af waar Amsterdam wel goed in is: opslag, en dan vooral de opslag van benzine. Aan de Amerikahaven rijgen witte olietankers zich aaneen tot de grootste benzinehaven van Europa. In dit technocratische landschap zie je ook rode vlaggen wapperen met drie Andreaskruisen, een hart en een fiets. In pictogrammentaal betekent dat: Amsterdam houdt van fietsen. Maar dan wel met harde hand, want hier ligt het Fietsdepot waar per jaar 65.000 losgeknipte weesfietsen naartoe worden gebracht. Amsterdammers wagen zich niet zo ver in het havengebied, slechts een op de vijf fietsen wordt door zijn baasje opgehaald.
Hier krijgt de weg hoge poten zodat je blik niet meer wordt versperd door hekken en bosschages en je de schepen kunt zien liggen in de insteekhavens van de Westhaven. De opslagtanks zijn niet alleen meer voor olie en benzine, maar ook voor wijn: hier zit het Noord-Europees Wijnopslag Bedrijf. Proost. Verder loodsen en de rokende schoorstenen van de elektriciteitscentrale.
Voor je doemen nu de torens van Sloterdijk op, met pal in de kromming van de weg de ongenaakbare zwarte Millennium Tower, bijgenaamd de Kluif. Bijna honderd meter hoog en anders dan zijn Rotterdamse naamgenoot goeddeels in gebruik. Via een spectaculair gekromde fly-over voeg je je tussen het verkeer op de A10 en koers je aan op de nieuwe Coentunnel. Rechts gunnen glazen geluidsschermen je nog een blik op de Vlothaven met lossende schepen en de silo’s van voedselgigant Cargill.
Kijk vlak voor je de tunnel induikt in je achteruitkijkspiegel naar de borden boven de snelweg. Wie vanaf hier naar Rotterdam wil, wordt over de A5 geleid. Volgens ANWB is de A5 dus geen weg van Amsterdam naar Rotterdam, maar wel omgekeerd. Waarschijnlijk omdat deze havenroute een goed opwarmertje is voor de Rotterdamse haven, want dat blijft de real stuff.