In twee sessies in de Van der Valkrestaurants – Hoofddorp en Wouse Plantage – spraken gewone weggebruikers zich uit over de kwaliteit van de A4. Dat leidde tot opmerkelijke uitspraken. Gepubliceerd in: Startboek A4.
ALGEMEEN
‘Hoe stel je je iets voor dat er nog niet ligt?’
[Boer bij Dinteloord, bedrijf bedreigd door aanleg A4]
‘Ik ben al 46 jaar ANWB-lid, eerst reed ik brommer, daarna auto. En in die tijd zijn de wegen een stuk beter geworden, dat moet gezegd.’
[Gepensioneerde Rotterdammer]
‘Als de wind gunstig staat is het een prima weg, maar als-ie verkeerd staat is het een kloteweg.’
[Inwoonster Hoogvliet, huis bedreigd door aanleg A4]
‘Het is mij duidelijk dat de problemen groter zijn dan wij dachten.’
[Oud-medewerker Rijkswaterstaat uit Bergen op Zoom]
ZICHT
‘Als ik de flats en de kranen zie, dan weet ik: ik ben weer thuis. Een drukke stad vind ik mooi, maar onderweg houd ik van rust en een open landschap. Met het stuur in mijn handen kan ik daar echt van genieten.’
[Inwoonster Hoogvliet, huis bedreigd door aanleg A4]
‘Vroeger vond ik elektriciteitsmasten foeilelijk, maar mijn blik is veranderd: nu heb ik ze in het schilderij meegenomen, als onderdeel van het landschap.’
[Vogelliefhebber uit Leidschendam]
‘Het noordelijk deel van de Haarlemmermeer vind ik mooi. Vroeger stond er alleen tarwe en bieten, tegenwoordig is de teelt veel gevarieerder geworden. Bovendien kun je als recreant nu ook de polder in.’
[Forens tussen Nieuw-Vennep en Delft]
‘Ik hoop dat jullie erin slagen om de kassen haaks op de snelweg te laten plaatsen en niet parallel. Ik zit al in een klankbordgroep en begrijp dat Rijkswaterstaat daar officieel niks over te zeggen heeft, maar wie moet het dan regelen?’
[Boer bij Dinteloord, bedrijf bedreigd door aanleg A4]
‘De oude eigenaar van het transportbedrijf net voorbij Bergen op Zoom zette zijn vrachtwagens altijd netjes in het gelid. En met Kerst stond er een paard met wagen. Dat was een prachtig gezicht vanaf de snelweg. Maar tegenwoordig is het een rommeltje.’
[Oud-medewerker Rijkswaterstaat uit Bergen op Zoom]
‘Door de spoordijk zie je vanaf de snelweg de nieuwbouwwijken van Bergen op Zoom niet liggen. Zo’n dijk houdt het landschap schoon.’
[Boer uit Rilland]
‘Afgelopen maand zijn alle bomen langs de A4 omgehakt. Daardoor weet je ineens niet meer waar je rijdt. Bij Roelofarendsveen zouden ze de bomen terug moeten zetten. Maar ja, bedrijven willen in het zicht zitten. Je vraagt je wel eens af wie de baas is in dit land.’
[Forens tussen Nieuw-Vennep en Delft]
FILES
‘In de zomer rijd ik zonder files in een half uur van Nieuw-Vennep naar Delft, ’s winters kost het me met files 55 minuten. Dat moet je ook niet dramatiseren.’
[Forens tussen Nieuw-Vennep en Delft]
‘Maak minder afslagen, zodat er minder lokaal verkeer op de weg komt. En leg meer parkeerplaatsen aan, waar je van het landschap kunt genieten.’
[Gepensioneerde Rotterdammer]
‘Als ik nu op zondag van het voetballen kom, dan zit de hele weg vol vrachtwagens met bloemen. Dat zou je net als in Duitsland moeten verbieden.’
[Voetbalscheidsrechter uit Zoetermeer]
‘De files op de A4 bij Leiderdorp worden niet veroorzaakt door de versmalling van drie naar twee stroken, maar doordat het lokale verkeer van Leiden erbij komt. Je moet parallelbanen maken.’
[Forens tussen Nieuw-Vennep en Delft]
BARRIÈRE
‘Mijn zoon van zeventien werkt in de Waalhaven. Hemelsbreed is dat een kilometer of vijf, maar met alle snelwegen die hij moet kruisen is het anderhalf uur fietsen. Dus breng ik hem met de auto.’
[Inwoonster Hoogvliet, huis bedreigd door aanleg A4]
‘De snelweg is al een enorme barrière. Door al die geluidsschermen gaat hij ook nog de hoogte in.’
[Vogelliefhebber uit Leidschendam]
‘We moeten nu al rare bochten maken om thuis te komen, dat wordt met de aanleg van de nieuwe snelweg bij Bergen op Zoom alleen maar erger. Het landschap wordt steeds verder opgesplitst.’
[Oud-medewerker Rijkswaterstaat uit Bergen op Zoom]
ONZEKERHEID
‘Het grootste probleem is de onzekerheid. Wordt je huis straks afgebroken of niet? Moet je nog onderhoud plegen of niet? Zeg liever waar het op staat, dan kunnen we daar rekening mee houden.’
[Inwoonster Hoogvliet, huis bedreigd door aanleg A4]
BEDRIJVENTERREINEN
‘Bedrijventerreinen zijn altijd lelijk. Helaas dien je die over te laten aan de architecten, de zogenaamde deskundigen.’
[Voetbalscheidsrechter uit Zoetermeer]
‘Bij bedrijventerrein Borchwerf bij Roosendaal ligt pal aan de snelweg een prachtig kerkje. Mijn schoonvader ging er elke week naartoe om troost te zoeken. Nu rukken van alle kanten de garages en bedrijven op, maar ze durven het niet weg te ruimen.’
[Oud-medewerker Rijkswaterstaat uit Bergen op Zoom]
‘Waar zijn al die nieuwe bedrijventerreinen voor nodig, ik zie in Rotterdam overal leegstand, bij Hoogvliet wel dertig procent.’
[Inwoonster Hoogvliet, huis bedreigd door aanleg A4]
‘Gemeentes investeren in grondaankopen langs de snelweg. Het gevolg is dat ze niet meer terug kunnen, er moet dan gewoon een bedrijventerrein komen.’
[Forens tussen Nieuw-Vennep en Delft]
‘Het meest storende zijn bedrijventerreinen. Op de schetsen zijn ze altijd fraai omgeven door groen. Je hoopt op windsingels, daarmee passen wij onze boerderijen ook in. Maar ja, dat kost geld voor onderhoud en dus nemen ze gras. Dat is ook groen. (…) Als we eisen dat er tussen een bedrijventerrein en de weg een strook van veertig meter komt met bomen, dan willen bedrijven er opeens niet meer zitten.’
[Boer uit Rilland]
GELUIDSSCHERMEN
‘De glazen schermen van de HSL zijn van een grote eentonigheid door het ontbreken van groen. Zet er stuiken voor, of geriefbosjes. Dat geeft een veel gevarieerder beeld en zorgt meteen voor een rustplaats voor vogels.’
[Vogelliefhebber uit Leidschendam]
‘Het is zonde dat de geluidsschermen van de HSL en van de A4 niet hetzelfde zijn. Bovendien zijn die van de A4 nu al vies, terwijl de HSL ze wel schoon weet te houden.’
[Forens tussen Nieuw-Vennep en Delft]
‘Het is van de zotte dat ze al die bomen weghalen en niets voor terugzetten. In plaats daarvan krijgen we geluidsschermen. Maar dat zijn ondingen, ze maken van de weg een koker.’
[Voetbalscheidsrechter uit Zoetermeer]
PAREL SCHIPHOL
‘Riet in het Groene Hart vind ik mooi, maar in de Haarlemmermeer hoort het gewoon niet. Daar zie je het alleen als teken van achterstallig onderhoud.’
[Forens tussen Nieuw-Vennep en Delft]
‘De plannen om de A4 met riet te omzomen vind ik heerlijk.’
[Vogelliefhebber uit Leidschendam]
‘Door het licht van de kassen kunnen wij ’s avonds in Nieuw-Vennep de krant lezen. Dat moet afgeschermd worden.’
[Forens tussen Nieuw-Vennep en Delft]
‘De weg moet veel meer ruimte krijgen, neem een vrije strook van zestig meter. Je moet niet zoals bij Leiderdorp vlak tegen de weg aan gaan bouwen.’
[Voetbalscheidsrechter uit Zoetermeer]
‘Haal bedrijven dichter naar de weg toe.’
[Forens tussen Nieuw-Vennep en Delft]
PAREL WIJK EN WOUDEN
Het panorama Wijk en Wouden is prachtig. En het wordt steeds mooier omdat het verwildert.’
[Forens tussen Nieuw-Vennep en Delft]
‘Het panorama Wijk en Wouden is schitterend, elke keer als ik over de A4 rijd vind ik het zo mooi. Die prachtige corridor moet je behouden.’
[Vogelliefhebber uit Leidschendam]
PAREL BRABANTSE WAL
‘Net voorbij de Brabantse Wal had je een prachtig zicht op de Westerschelde, je zag de boten zo door het landschap varen. Met de aanleg van het industrieterrein bij Rilland is dat zicht voor eeuwig verdwenen.’
[Boer uit Rilland]
‘Die bruine borden met recreatieve informatie, dat is toch een beetje alsof je Spanje na wilt doen. Daar stoort dat niet, maar Nederland is tien keer zo klein.’
[Inwoonster Hoogvliet, huis bedreigd door aanleg A4]
‘Ik was blij dat jullie me dwongen om naar de Brabantse Wal te kijken. Als je er niet op gewezen wordt, dan zie je het niet.’
[Boer bij Dinteloord, bedrijf bedreigd door aanleg A4]
‘Ik vond het bustripje langs de Brabantse Wal erg mooi, maar zoiets kun je bij ons in Hoogvliet helemaal niet realiseren. We hadden beter een excursie kunnen maken langs Roosendaal. Daar zitten de problemen, dus daar moet je wat aan doen.’
[Inwoonster Hoogvliet, huis bedreigd door aanleg A4]