Elke twee minuten komt er in Nederland een vijftigplusser bij. Op de Vijftigplusbeurs in Utrecht stort de commercie zich deze week op de babyboomgeneratie.
‘Hij is nog een jonkie, volgend jaar wordt hij zestig, dan hoort hij ook bij de grote mensen’, zegt de man met de stok, ‘en dat vindt hij helemaal niet leuk.’ Zijn buurman, met snor: ‘Dat kan ik me goed voorstellen, ik vind ’t zelf ook niet leuk, oud worden.’ ‘Nee’, zegt de stok, ‘het valt niet mee, maar het gebeurt vanzelf.’ De trein rijdt Utrecht Centraal binnen en langzaam staan de mannen op. Zouden ze ook naar de vijftigplusbeurs gaan, vraag ik me af, maar nee, ze blijken hier alleen over te stappen.
‘De beurs is een emancipatieproces, ook voor de ouderen zelf’, vertelt directeur Alexander van de Kerkhof aan de verzamelde tv-ploegen en hij legt in rap tempo uit waar mooie plaatjes te schieten zijn. Op het Intimiteitenplein wordt de verkiezing van de eerste Miss Vijftigplus bekend gemaakt door Catherine Keyl. Verder heeft hij sensuele massage in de aanbieding, blinddates van boven de vijftig en een stand met vrijwilligerswerk voor managers, ‘mensen die wel iets willen doen, maar geen zin hebben om een voetbalwedstrijd van aso’s te fluiten’.
Ouderen zijn volgens Van de Kerkhof de enige gegarandeerde groeimarkt in tijden van recessie: ‘Elke twee minuten komt er een vijftigplusser bij. Allochtonen groeien ook vanzelf, maar die hebben geen koopkracht.’ En bovendien: ouderen, dat zijn niet langer de anderen, dat zijn we in toenemende mate zelf.
De babyboomgeneratie, die al drie decennia haar stempel drukt op de maatschappelijke ontwikkelingen, is de vijftig inmiddels gepasseerd en lijkt vast besloten om haar hedonisme en zelfbeschikking mee te nemen naar de jaren des onderscheids. En dus kijkt Farce Majeur op de beurs vertederd terug op zijn eigen filmpjes uit de jaren zestig: ‘De rector was witheet dat al zijn leerlingen spijbelden om ons te zien, dat waren nog eens tijden.’ En passant maken ze reclame voor Max, een publieke omroep in oprichting die zich wil richten op vijftigplussers. Wie lid wordt van Max kan kiezen uit drie verzamel-CD’s: easy listening, jazz en pop. Ook ‘House of the rising sun’ blijkt heel erg vijftigplus te zijn.
Parallel aan de vijftigplusbeurs vond afgelopen woensdag het Nationaal Babyboomer Marketing Congres plaats, waar de president-directeur van Amerika’s grootste ouderenorganisatie onderstreepte dat de ‘spending power’ van de ‘mature market’ alleen al in de USA meer dan 1,6 biljard dollar bedraagt, dat de gemiddelde bezitter van een Harley Davidson 52 jaar oud is en dat ouderen tachtig procent van de luxe reizen voor hun rekening nemen.
De beurs laat zien waar ouderen zoal naar toegaan. Er zijn stands waar je een wildsafari in Afrika kunt boeken of een tweede woning kunt kopen in Turkije – ‘Niet allemaal van die oude lullen om je heen zoals in Benidorm’, aldus Van de Kerkhof – maar bijna de helft van de 123 stands propageert tripjes in Nederland. Lekker weg in eigen land: het Spakenburgs museum, de Hanzesteden aan de IJssel of Markiezenstad Bergen op Zoom. En als mensen al naar het buitenland gaan, dan zijn vooral fietstochten in Belgisch-Limburg populair, net als geheel verzorgde midweken in hotel Der Brabander in het Sauerland en Van der Valk-arrangementen op Curaçao. Ook bustochten naar Lourdes trekken veel ouderen. ‘Sinds een jaar of tien groeien we weer gestaag’, zegt pastor André Laurier in de stand van VNB Nationale Bedevaarten, ‘wij zijn de grootste in reli-toerisme, maar ook gewone touroperators als OAD en Maaskant rijden op Lourdes.’
Alle mooie marketingverhalen kunnen niet verhullen dat hier het voorland van de babyboomers wordt getoond. Met het klimmen der jaren zal ook hun wereld krimpen. Het is even wennen voor een generatie die getekend is door Neil Youngs ‘It’s better to burn out than to fade away’.
Vijftigplus beurs, tot en met zondag 28 september, Jaarbeurs Utrecht.