Ik ruik ’t asfalt en ik dender voort
Ik voel de vrijheid
En bij een truckstop ’t laatste nieuws gehoord
Ik voel de vrijheid
Eind jaren zeventig kon Henk – met de vlam in de pijp – Wijngaard de romantiek van het truckersbestaan nog onbekommerd bezingen. Van die vrijheid is niet veel meer over: met behulp van GPS weten bedrijven precies waar hun chauffeurs uithangen, het nieuwe rijtijdenbesluit eist rustpauzes van elf aaneengesloten uren en met de digitale tachograaf kun je niet meer zeggen dat je schijfje met gegevens ‘toevallig uit het raam is gewaaid’.
‘Tegenwoordig moet je al blij zijn als je een eigen wagen hebt’, zegt Wouter Kamping die bij TruckWorld op een bedrijventerrein van Schiphol snel een hap naar binnen schuift. ‘De truck moet rijden en dan moeten de chauffeurs maar wisselen. En dat is niet fijn kan ik je vertellen, een truck is toch je huis en daar wil je bezoek wel op de bank hebben, maar niet in je bed.’ Kamping is 26 en hij praat nu al met nostalgie over zijn beroep. TruckWorld vindt-ie maar niks: ‘Dit is toch net een bedrijfskantine, alles strak en standaard. Geef mij maar die kleine truckerstenten die net van de snelweg af liggen, daar kennen ze je tenminste. En er is sociale controle, daar wordt niks gejat.’
Diefstal. Het hete hangzijzer van de transportbranche. De vervoerders klagen steen en been over ladingdiefstal door georganiseerde criminelen, ze schatten de jaarlijkse schade op 330 miljoen euro. De chauffeurs hebben vooral problemen met gejatte dieselolie en inbraken in cabines, de beschuldigende vinger gaat steevast naar hun Poolse en Russische collega’s. Voor al deze problemen zegt TCN Property Projects een oplossing in de maak te hebben. De projectontwikkelaar zoekt het niet in de sociale controle van Wouter Kamping, maar in camera’s en hekken. TruckCity heet het concept dat voorziet in een keten van dorpen van minstens zes hectare. Voor de auto’s zijn er een wasstraat, werkplaats en tankstation, voor de chauffeurs horeca, fitnessruimtes en hotelkamers. Om diefstal uit te bannen wordt de vrachtwagen bij aankomst en vertrek gewogen en gefotografeerd, zodat er niets ongemerkt kan verdwijnen. Eind oktober maakt TCN op de AutoRai bekend waar de eerste vestigingen van dit netwerk zullen komen, voor Nederland staan er zeven gepland. Op de artist impression van TCN lijkt TruckCity opvallend veel op TruckWorld dat op Schiphol Zuidoost ligt, ook dat heeft alle voorzieningen onder één dak, alleen de bewaakte parkeerplaats is al enige tijd niet meer bewaakt. ‘De heren chauffeurs rijden de hekken eruit, wij zijn gestopt met repareren’, zegt receptionist Ger de Groot. De woordvoerder van Schiphol Real Estate, eigenaar van het terrein, drukt het iets anders uit: ‘We zijn bezig met een professionaliseringsslag van het parkeerprobleem naar de toekomst toe.’
Bij de truckparking in Alblasserdam, naar eigen zeggen de eerste commerciële bewaakte truckparking van Nederland, staan de hekken wel fier overeind. Compleet met 360 graden camera’s en een power fence, dat onder stroom staat. Voor de chauffeurs zijn er een douche, een toilet en een hotspot, binnenkort komt er ook een ‘chauffeurscorner met beperkte horeca’. Eigenaar Arjan Maat: ‘Het ziet eruit als een gevangenisachtige omgeving. En dat moet ook, tot op heden hebben we nul incidenten.’ Ook TruckParking, zoals dit concept heet, moet over heel Nederland en later misschien over Europa ‘worden uitgerold’.
Wout Kamping zal het niet meemaken, hij wil geen chauffeur blijven: ‘Over tien, vijftien jaar rijd je je truck de snelweg op en zet je hem op de cruise control in een treintje. Dan maakt de computer je wakker als je eraf moet.’ Uiteraard bij een bewaakte truckstop. Kijk, daar zou Henk Wijngaard nu eens een nummer over moeten schrijven.