Met net iets meer dan 75 duizend inwoners is Schiedam de kleinste stad op de Vogelaarlijst. Ze komt er zelfs tweemaal op voor: met de gecombineerde buurten 62, 68 in het westen van de stad en met de combinatie 63, 64, 65, 66, 71 net ten noorden van het centrum (aan buurtnamen doet Schiedam niet). En met beide combinaties gaat het een stuk beter dan in 1998.
Het slechtst eraan toe was het gebied tussen Schaepmansingel en Troelstralaan (buurt 68), in 1998 was de score nog ‘zeer negatief’. Ondanks een verslechtering van de veiligheid heeft deze plek de afgelopen tien jaar een ‘beperkt positieve ontwikkeling’ doorgemaakt en eindigde ze met de score ‘negatief’. Dat komt vooral op conto van een hoger voorzieningenniveau en een sterkere sociale samenhang.
Ook met de buurten ten noorden van het centrum gaat het beter: waren er in 1998 nog vier grote clusters met de score ‘negatief’, tien jaar later geldt dat alleen nog voor het gebied rond de Van Heuven Goedhartstraat en voor een heel klein vlekje aan het spoor, bij de Van Hallstraat. In totaal woont nu nog maar 1 procent van de bevolking in een ‘negatieve’ omgeving, dat was ruim vijfmaal zoveel.
Schiedam boekte ook progressie als wordt gekeken naar de score ‘matig’, maar nog steeds woont 15 procent in een ‘matige’ omgeving. Daarmee steeg Schiedam wel van de tiende naar de vijfde plaats van de 25 onderzochte steden. Een deel van de verklaring ligt in het afglijden van de flats aan de snelweg, tussen de Laan van Bol’es en de A20. Het begon in 1998 met de score matig positief’, in 2002 zakte dat af naar ‘matig’ om in 2006 op ‘negatief’ uit te komen. Daaraan waren vooral de verslechtering van de veiligheid, de publieke ruimte en het voorzieningenniveau debet. Tussen 2006 en 2008 veerde dit gebied weer iets op. De aanpalende nieuwbouwcomplexen aan de Valeriusstraat maakten in die jaren een ‘grote positieve ontwikkeling’ door.
Ook Vlaardingen beleefde een negatieve ontwikkeling, met name in Vogelbuurt-Zuid en in Babberspolder-Oost. Afnemende veiligheid speelde in beide gevallen een grote rol. Het onderzoek Waterbedeffecten van het wijkenbeleid houdt het, gezien de blijvend slechte ontwikkeling van de veiligheid in Schiedam zelf, niet op een export van problemen, maar op een ‘regionale trend’.