• Home
  • Over Tijs vd B
  • Boeken
  • Rotondologie
  • Freelancen
  • English
  • Home
  • Over Tijs vd B
  • Boeken
  • Rotondologie
  • Freelancen
  • English

Stilstaand blik en kilometers asfalt


Tijs van den Boomen, Intermediair, 7 mei 1998

Ter hoogte van de Amsterdam Arena is de A2 lichtroze. Langzaam kleurt het roze feller, tot het bijna helderrood is. Volgens de legenda rijdt het verkeer ter plekke nu minder dan 25 kilometer per uur. Een paar kilometer verder is de weg wit: daar rijdt het verkeer gewoon honderd.
Sinds eind vorig jaar verschijnt op de ANWB-site verkeer.anwb.org continu actuele verkeersinformatie over de snelwegen rond Amsterdam, Rotterdam en Utrecht. Elke minuut sturen meetlussen in het asfalt de frequentie en snelheid van het verkeer naar deze site. De rode kleur roept beelden op van bloedproppen en infarcten in de economische levensaders van de steden. Dit is reality tv in optima forma: je ziet files opkomen en uitdoven, 24 uur per dag. Met een laptop en een mobiele telefoon kun je in de auto de actueelste verkeersinformatie krijgen. Dat roept een bizarre mengeling van realiteit en virtual reality op. Alsof je tv zit te kijken naar de werkelijkheid, een tv-programma dat je bovendien zelf kunt beïnvloeden. Een gek die op zijn rem trapt, ziet op het scherm achter zich een file ontstaan. Gelukkig zit er een vertraging van vier minuten in het systeem, dat vermindert de kick van zo’n gevaarlijk geintje.

De filekans op snelwegen mag van minister Jorritsma in 2010 maximaal vijf procent zijn, voor achterlandverbindingen als de A2 mag de kans zelfs niet groter zijn dan twee procent per etmaal, of te wel een half uur file per dag. Op dit moment voldoen slechts twee stukken aan deze norm: het achtbaansstuk tussen de ring rond Amsterdam en knooppunt Holendrecht en het stuk tussen Budel en Geleen.
De komende tien jaar gaat de A2 op de schop: tussen Amsterdam en Nieuwegein wordt de weg geheel achtbaans, voor een stukje zelfs tienbaans. Tussen Nieuwegein en Everdingen en tussen Deil en Zaltbommel wordt het zesbaans. Rijkswaterstaat maakt zich op om daarna het stuk Den Bosch-Eindhoven-Budel aan te pakken, plus het stuk langs de Maas tussen Sint Joos en Geleen. De asfaltmachines kunnen de groei van het verkeer echter niet bijhouden. Het nieuwe stuk van de A2 tussen Den Bosch en Eindhoven komt met stip binnen in de file toptien van 2015. Bij Vught zal de weg dan meer dan de helft van de tijd vol stilstaande auto’s staan.

 

 

File toptien 1997

Score – Weg – Kilometerminuten – Aandeel

1 – A2 (Amsterdam-Maastricht) – 731.492 – 15%

2 – A12 (Den Haag-Arnhem) – 400.453 – 8%

3 – A4 (Amsterdam-Bergen op Zoom) – 229.008 – 5%

4 – A1 (Amsterdam-Oldenzaal) – 153.515 – 3%

5 – A10 (ringweg Amsterdam) – 137.713 – 3%

6 – A20 (Rotterdam-Gouda) – 126.890 – 3%

7 – A9 (Amsterdam-Alkmaar) – 109.576 – 2%

8 – A27 (Almere-Breda) – 106.801 – 2%

9 – A13 (Den Haag-Rotterdam) – 102.193 – 2%

10 – A16 (Rotterdam-Breda) – 63.556 – 1%

[Bron: File topvijftig 1997, Adviesdienst Verkeer en Vervoer]

 

Asfalt toptien 1997

Score – Weg – Kilometers

1 – A7 (Zaanstad-Groningen) – 235

2 – A2 (Amsterdam-Maastricht) – 213

3 – A28 (Utrecht-Groningen) – 187

4 – A1 (Amsterdam-Oldenzaal) – 157

5 – A15 (Rotterdam-Doetinchem) – 142

6 – A58 (Eindhoven-Vlissingen) – 139

7 – A12 (Den Haag-Arnhem) – 136

8 – A4 (Amsterdam-Bergen op Zoom) – 113

9 – A6 (Muiderberg-Joure) – 101

10 – A50 (Eindhoven-Zwolle) – 97

[Bron: Actuele wegenlijst; stand per 1 juli 1997, Adviesdienst Verkeer en Vervoer]

 

Doden toptien 1996

Score – Weg – Doden

1 – A15 (Rotterdam-Doetinchem) – 15

2 – A2 (Amsterdam-Maastricht) – 13

3 – A1 (Amsterdam-Oldenzaal) – 12

4 – A7 (Zaanstad-Groningen) – 8

5 – A4 (Amsterdam-Bergen op Zoom) – 7

6 – A6 (Muiderberg-Joure) – 6

7 – A28 (Utrecht-Groningen) – 6

8 – A10 (Ringweg Amsterdam) – 5

9 – A58 (Eindhoven-Vlissingen) – 5

10 – A16 (Rotterdam-Breda) – 4

[Bron: Impuls, slachtoffers op rijkswegen 1996, Adviesdienst Verkeer en Vervoer]

 

Aantal auto’s op werkdagen

Score – 1996 – 2015 – Groei

Amsterdam-Utrecht – 151.679 – 183.600 – 21%

Utrecht-Den Bosch – 101.653 – 129.800 – 28%

Den Bosch-Eindhoven – 62.281 – 111.000 – 78%

Eindhoven-Weert – 55.611 – 84.600 – 52%

Weert-Geleen – 58.542 – 67.400 – 15%

Geleen-Maastricht – 61.642 – * –

Maastricht-Belgische grens  – 13.420 – * –

* gegevens ontbreken

[Bronnen: Verkeersgegevens; Jaarrapport 1996, Adviesdienst Verkeer en Vervoer. Verkenning achterlandverbinding Amsterdam-Aken, Rijkswaterstaat hoofdkantoor]

 

File toptien op de A2 in 2015

Score – 2015 – 1997 – Knooppunt – Filekans

1 – (-) – Vught – 52%

2 – (-) – Vught Centrum – 25%

3 – (6) – Holendrecht – 24%

4 – (-) – Boxtel – 24%

5 – (2) – Nieuwegein – 22%

6 – (-) – Boxtel Noord – 22%

7 – (10) – Vianen – 20%

8 – (-) – Leende – 19%

9 – (3) – Nieuwegein Zuid – 18%

10 – (7) – Leenderheide – 18%

[Bronnen: File topvijftig 1997, Adviesdienst Verkeer en Vervoer. Verkenning achterlandverbinding Amsterdam-Aken, Rijkswaterstaat hoofdkantoor]

 

 

 

 

Share
Tweet
Share
  • Verwante publicaties

    image
    De snelweg die er nooit kwam
    NRC Handelsblad, 15 oktober 2022
    De aorta van Nederland

    Binnensteden zijn uit; het leven in Nederland speelt zich tegenwoordig vooral af langs de snelwegen. Een reis langs 213 kilometer asfalt tussen Amsterdam en Maastricht.

    Intermediair, 7 mei 1998
    image
    De benarde boom
    17 oktober 2015
    image
    Get your kicks on the E3
    NRC Handelsblad, 12 juni 1999
    Sodom en Gomorra langs de A28

    Bezoekers van McDonald’s maakten zich schuldig aan homo-pesten, bewoners van de Tijdelijke Noodopvang Vreemdelingen verleenden tegen betaling seksuele hand- en spandiensten. Nu moeten slagbomen uitkomst bieden.

    Intermediair, 17 januari 2002
    Snelwegseks

    Het stel, de een in smetteloos witte blouse, de ander in houthakkershemd, al negen jaar bij elkaar. ‘De eerste keer seks met een ander doen we altijd samen. Eerst ouwehoeren, alleen maar zwijgend rukken, daar vinden we niets aan.' Waarom aan de snelweg? 'Je kunt elkaar hier tenminste verstaan, in een café is dat wel anders.’

    Intermediair, 7 mei 1998

    Copyright 2014 Venus Premium Magazine Theme All Right Reserved.
    Back to top