Steeds meer boodschappen trekken ons oog vanaf illegale trailers, vanaf de gevels en daken van gebouwen en vooral vanaf reusachtige reclamemasten. Ronduit verontrustend is de opkomst van ledschermen: honderd analoge masten dreigen te worden omgebouwd tot digitale zendmasten die hun boodschappen afvuren op passanten. Zo verandert het landschap in een bioscoop.
Deze dubbele ontwikkeling – meer borden en meer led – is een aanslag op een van de onze kostbaarste vermogens: onze aandacht. Juist omdat we steeds meer tijd zoomend, app’end en netflixend doorbrengen, verdienen de rust, de schoonheid en de troost die landschappen bieden alle bescherming.
Berno Strootman, Rijksadviseur voor de Fysieke Leefomgeving: ‘Wie geeft overheden het recht om bedrijven voor een paar grijpstuivers de ruimte te geven om ons overal lastig te vallen, zonder dat we ons daarvoor kunnen afschermen?’
Het CRa-onderzoek laat aan de hand van vier cases – Apeldoorn, Assen, Roosteren en Vianen – zien hoe het landschap in de uitverkoop gaat. Voor gemiddeld nog geen 30 duizend euro hebben reclame-exploitanten daar het recht gekregen om ons te bestoken met reclame en de duisternis aan te tasten. Een gemeente als Assen blijkt achteraf spijt te hebben van haar goedkeuring.
Ook de veiligheid is in het geding, maar het is lastig om ongelukken en filevorming met honderd procent zekerheid toe te schrijven aan een reclamemast. Verkeerskundigen vergelijken de buitenreclamebranche met de tabaksindustrie: ‘Ze trekken alles uit de kast om twijfel te zaaien.’
Voor het College van Rijksadviseurs zijn deze bevindingen reden om de ministers van Binnenlands Zaken en van Infrastructuur en Milieu te adviseren een verbod uit te vaardigen op nieuwe reclamedragers in de snelwegzone. Ook de digitalisering van de bestaande reclamedragers moet volgens het CRa worden verboden. Want ledschermen zijn in het landschap ongewenst, zowel op masten als aan gebouwen.
Download hier het volledige rapport en de bijhorende poster