Dit voorjaar verrees een groot reclamebord voor mijn neus, net naast de aanlegsteiger van de pont. <i>Het oog op het IJ</i> stond erop. Van dat uitzicht over het IJ was ik al langer doordrongen, dat was indertijd de reden om hier een werkruimte te huren, ik was de toeristen en de vrijgezellenavonden voor mijn kantoor op de Wallen zat. Maar vanwaar dan nu ineens dat bord, waar ook nog kreten op staan als Concept en Inspiratie?<br /><i>Het oog op het IJ </i>blijkt de aankondiging van de bouw van nieuwe kantoor- en bedrijfsruimte ‘voor de creatieve doelgroep’. Het project staat niet alleen: Noord is in. MTV vestigde zich in de oude NSDM-werf, het Filmmuseum zet een nieuw gebouw neer, op het Shell-terrein verrijst woon- en werkwijk Overhoeks. En dit soort projecten kan tegenwoordig niet zonder branding om ‘een positief beeld te creëren’. Wantop dit moment is Noord in de woorden van de zeven partijen die bij Overhoeks betrokken zijn nog ‘het Siberië van Amsterdam’ en ‘daarmee hebben we lang lopen worstelen’.<br />En dus werden er brandleaders aangesteld die eens in het kwartaal samenkomen om de lopende zaken te bespreken. Met daaronder een brand-developmentteam, dat de operationele communicatie voor zijn rekening neemt. En een brandmanager die het merk en het proces bewaakt.<br /><br />Zoiets hebben wij allemaal niet. Wij hebben Ton Neus, Jan en Benny van Hoof en Hennie Oosterhoff, de eigenaren van het terrein. Zij houden niet van ambtelijke werkgroepen, kom bij hen niet aan met broedplaatsen en creatief ondernemerschap.<br />Ton Neus is de ongekroonde burgemeester van de Zamenhofstraat. In 1992 begon hij de voormalige scheepswerf van Verschure te verbouwen tot bedrijfsruimtes. Hij legde vloeren in de grote loods en pas als een verdieping verhuurd was, begon hij aan de volgende.<br />Het resultaat is een wonderlijk amalgaam van productiebedrijven, naaiateliers, garages, timmerfabriekjes en werkplaatsen. En daartussen zitten ook nog schilders, fotografen, keramisten, journalisten, beeldhouwers, glazeniers, zilversmeden, kostuumontwerpers, meubelmakers, vormgevers en dezulken. In deze catalogus staan 61 van hen verenigd.<br /><br /><i>Verschenen in: Noordwaarts</i><br />
Het oog op het IJ
Publicatie | Diversen, 23 september 2007 |
---|---|
Beeld | Tijs van den Boomen |
Dit voorjaar verrees een groot reclamebord voor mijn neus, net naast de aanlegsteiger van de pont. Het oog op het IJ stond erop.
