Voor jezelf beginnen, onafhankelijk en flexibel. Als zelfstandige ondernemer de markt op met je deskundigheid en vakkennis. Het idee is er, je hebt contacten, mogelijk al een opdrachtgever. En dan?
Vragen te over in de praktijk. Waar zit de markt op te wachten: Hoe benader je doelgroepen en hoe breid je je netwerk uit? Wat moet er in een offerte staan? Welke investeringen zijn nodig en hoe kun je die financieren? Hoe groot moet je omzet zijn en hoeveel netto-winst houd je dan over?
De administratie: zelf doen of uitbesteden? Welke verzekeringen moet je afsluiten en op welke belastingvrijstellingen heb je recht? Wat is de meest geschikte rechtsvorm? En vooral: hoe maak je een goed actieplan?
Dit boekje is een hulpmiddel om niet in dromen te blijven steken, een leidraad voor het opstellen van plannen. Het bevat praktische informatie, regelingen, tips, berekeningsschema’s en praktijkvoorbeelden van starters en van freelancers die de stap al eerder waagden.
Dit boekje is bestemd voor mensen die als zelfstandige hun brood verdienen of dat willen gaan doen. Zoals fotografen, vormgevers, adviseurs, tekstschrijvers. kunstenaars. toneelspelers, acrobaten, kledingontwerpers, architecten. Het is ook bruikbaar voor mensen die hun freelancepraktijk starten naast een baan of uitkering. Niet alleen in de startfase is dit boekje nuttig. Het is tevens een naslagwerk voor freelancers die al langer bezig zijn.
Tijs van den Boomen studeerde bedrijfskunde aan de Technische Universiteit Eindhoven en werkte als zelfstandig organisatie-adviseur. Hij was andere freelance-adviseur bij STEW. Deze Amsterdamse organisatie heeft twintig jaar ervaring in het adviseren en begeleiden van startende en bestaande ondernemers, onder wie veel freelancers. De vragen die zij stellen vormden de basis voor dit boekje.
Uitgave: STEW, Amsterdam
ISBN 90 801029 1 1
108 pagina’s
Uitverkocht