Een snelweg staat voor degelijkheid en duidelijkheid. Zwart asfalt, witte lijnen, blauwe afslagborden en elke honderd meter een groen hectometerbordje. Bij zo’n weg verwacht je een duidelijk begin en een duidelijk einde. Maar zo simpel is het niet: een snelweg is er niet in één klap, die wordt stukje bij beetje aangelegd, net zo lang tot hij zijn uiteindelijke vorm en lengte heeft bereikt. En de A15 is na bijna zeventig jaar nog steeds niet volgroeid.
Als je in het westen begint, zoek je vergeefs naar borden met de A van Autosnelweg, hier heet de weg nog N15, het is een nationale route. Maar de hectometerbordjes houden al wel rekening met een toekomst als snelweg: op de Maasvlakte begint de N15 bij 13,0 om bij 39,1 geruisloos over te gaan in de A15. Waarom ligt de start dan bij 13,0 en niet gewoon bij 0,0? Na de aanleg van de Tweede Maasvlakte zal ook de snelweg verder naar het westen worden doorgetrokken. En wie weet komt er ooit nog een Derde Maasvlakte. Aan Rijkswaterstaat zal het niet liggen.
Aan de oostkant eindigt de A15 bij hectometerbordje 165,1. Voorlopig dan, want een jaar gelden besloot toenmalig minister Peijs om een oud plan uit de kast te halen en de A15 toch door te laten trekken naar Zevenaar. Daar zal hij dan aansluiten op het stuk A15 dat al in de jaren zeventig van Zevenaar richting Enschede is aangelegd. Helaas is dat stuk inmiddels omgedoopt tot A18. Dus hoe dan ook zal de A15 ergens ongemerkt ten einde komen.
Waar begint de A!5. En waar houdt hij op?
Publicatie | De Zaak, 1 november 2007 |
---|---|
Beeld | Tijs van den Boomen |
Een snelweg staat voor degelijkheid en duidelijkheid. Bij zo’n weg verwacht je een duidelijk begin en een duidelijk einde. Maar de A15 is na bijna zeventig jaar nog steeds niet volgroeid.
.jpg)