‘Multifoon? Wij hebben een mobieltje’

PublicatieIntermediair, 1 januari 2000

De ‘Business Unit Vaste Telefonie’ van KPN Telecom – waar de telefooncellen onder vallen – geeft zich niet zo maar gewonnen aan de oprukkende mobiele telefonie.

De ‘Business Unit Vaste Telefonie’ van KPN Telecom – waar de telefooncellen onder vallen – geeft zich niet zo maar gewonnen aan de oprukkende mobiele telefonie. Op de D-pier van Schiphol hebben ze hun nieuwe troef in stelling gebracht: de multifoon. Het is een zuil met een telefoontoestel, een fraai touchscreen-scherm en een toetsenbordje boven een halfrond tafeltje. Hier kun je bellen, internetten, mailen, computerspelletjes spelen en informatie opvragen over hotels, autoverhuur en het weer. Betalen kun je met telefoonkaarten (vijf minuten internetten voor anderhalve gulden), bij creditcards geldt een toeslag van twee gulden.
Achttien van deze zuilen heeft KPN in samenwerking met Schiphol neergezet, de technische proef is inmiddels met succes afgesloten. Toch hapert er nog het een en ander: het weerbericht blijkt niet ‘available’, creditcards zonder chip werken niet en, nogal symbolisch, de klok loopt een kwartier achter.

‘Gisteren heb ik iemand geholpen om zijn hotmail op te halen’, zegt Roger Dekkers (21), ‘we zijn minstens een kwartier bezig geweest.’ Dekkers, een flexwerkende student bedrijfskunde, bemant een stand naast de telefooncel om de nieuwe Pocket PC’s van Microsoft te demonstreren. ‘Met een GSM erbij heb je alles in je binnenzak om te mailen, bellen en surfen. Geen telefoonkaart nodig of niks.’ Dekkers vindt het sneu voor zijn vader die al 28 jaar bij KPN werkt, maar hij heeft – ‘met alle respect’ – weinig vertrouwen in de multifoon. ‘De jongeren waar ze op mikken hebben toch al lang een mobieltje.’ Trots laat hij zijn Nokia zien, zijn paspoort tot de moderne wereld.
 

Gerelateerde artikelen