Ruim twee jaar geleden lag ze er ineens, de betonnen minirotonde op de kruising van de Artisjokstraat, Spastraat, Gildenstraat en Pacificatiestraat. Aanleiding waren klachten uit de buurt dat deze vijfsprong gevaarlijk was. En dus zorgde de gemeente Sint-Joost-ten-Node, in afwachting van een definitief plan van het gewest, voor een provisorische oplossing.
‘Zo’n punaise op straat helpt helemaal niet, het is een puur politieke maatregel,’ bromt politiecommissaris Victor Michaux, directeur verkeerspolitie Noord. Maar het aantal klachten is sindsdien toch verminderd? ‘Klopt, de man van het Thaise restaurant op de hoek heeft zijn zin gekregen, dus die dient geen klachten meer in. Bovendien is de Artisjokstraat minder druk geworden door de voetgangerszone op de Leuvensesteenweg, dat helpt wel echt.’
Volgens Michaux is dat de enige structurele oplossing: de hele buurt verkeersluw maken. ‘Tachtig procent van de verplaatsingen in Sint-Joost gebeurt te voet, het probleem is het doorgaande verkeer, vooral in de spits.’ Liefst zou hij daarom de hele Artisjokstraat eenrichtingsverkeer geven, maar ja, die ligt in twee gemeentes, ‘dus dat lukt voorlopig niet.’
Hoe complex de verkeersknoop in Sint-Joost is, blijkt wel uit de ruzies over de vlakbij gelegen voetgangerszone Walking Madou. Minister Grouwels wil de hele Leuvensesteenweg autovrij maken, burgemeester Kir wil de auto’s juist weer vrij baan geven. De symbolische eerste slag is binnengehaald door de burgemeester: de gele autowrakken die de zone markeerden zijn verwijderd, ook het asfalt zal zijn gele kleur verliezen.
Zal dat lot ook de noodrotonde treffen? Ook al vindt commissaris Michaux het een onding, toch hoopt hij van niet: ‘Mensen zijn gewoontedieren. Je kunt dus beter een slechte maatregel handhaven, dan elke paar maanden een betere oplossing invoeren.’ Sint-Joost is zijn noodrotonde nog lang niet kwijt, het maximaal haalbare is dat Kir haar een keer een andere kleur laat spuiten, want geel lijkt op hem te werken als een rode lap.