Knooppunt Hintham

Publicatie16 maart 2025
TrefwoordenKnooppunt, Snelweg

De knoop van de A2 en de A59 koestert zijn geschiedenis. Hier vind je nog fragmenten van de Graafsebaan, die in de late middeleeuwen onderdeel was van de Hanzeweg van Vlaanderen naar Noord-Duitsland, die in de Franse tijd deel uitmaakte van de weg van Parijs naar Groningen, die in 1835 werd verhard en Groote Weg…

De knoop van de A2 en de A59 koestert zijn geschiedenis. Hier vind je nog fragmenten van de Graafsebaan, die in de late middeleeuwen onderdeel was van de Hanzeweg van Vlaanderen naar Noord-Duitsland, die in de Franse tijd deel uitmaakte van de weg van Parijs naar Groningen, die in 1835 werd verhard en Groote Weg 8 heette en weer later de N324, die eind jaren zestig goeddeels onder het asfalt van de N59 verdween en die ten slotte in de jaren tien van deze eeuw door het Maximakanaal is doorsneden.

Maar je vindt er ook een gedenksteen voor de ombouw van de N59 tot de A59, in 2002 was dit de eerste Nederlandse snelweg die in publiek-private samenwerking (pps) tussen overheid en bedrijfsleven tot stand kwam.

En wat te denken van de gedenksteen voor Herman Otto, de te vroeg overleden architect van de geluidsschermen langs de Nederlandse snelwegen. Hij ontwierp ook de fraaie schermen van dit knooppunt. En die kinderlijke gele kleur, die doet denken aan een proleterige zonnebril? Daar heeft Otto niets te maken, dat heeft ene B. van B. bedacht, de Nederlandse architect die naar eigen zeggen zorgde voor ‘a more consistent visual aspect to this stretch of motorway’. Met historisch besef heeft dat in ieder geval niet veel te maken, met je moerstaal evenmin.

Start en eindpunt: bushalte Coudewater, Rosmalen (lijn 158 vanaf station Den Bosch).

Route: klik hier