Voor het artikel De stad leeft op zijn de gemeentes geanalyseerd met meer dan 125 duizend inwoners, plus de steden die voorkomen op de Vogelaarlijst. Hieronder een samenvatting van de resultaten, de steden staan op volgorde van grootte.
Amsterdam
In absolute aantallen inwoners boekte Amsterdam de grootste leefbaarheidwinst. Vooral het gebied binnen de ring deed het erg goed, met de Indische Buurt als kampioen. Buiten de ring was de Bijlmer succesvol, Nieuw-West bleef achter.
Rotterdam
Er is veel vooruitgang geboekt in de oude wijken, zelfs ‘op Zuid’ gaat het veel beter dan tien jaar geleden. Toch blijven de problemen in Rotterdam groot. Zorgelijk zijn de ontwikkelingen aan de zuidrand van de stad.
Den Haag
De ‘zeer negatieve’ plekken zijn bijna verdwenen uit Den Haag, vooral in Schilderswijk en Transvaalkwartier was de vooruitgang groot. Nieuwe problemen doemen echter op in Moerwijk, ook de randen van de stad zijn kwetsbaar.
Utrecht
Net als Amsterdam ontwikkelde Utrecht zich het afgelopen decennium voorspoedig. Ook buurten ten westen van het spoor liftten mee op de populariteit van het centrum. Overvecht blijft een zorgenkindje.
Eindhoven
Er zijn geen serieuze problemen meer in Eindhoven, de score ‘negatief’ komt nergens meer voor. De leefbaarheid in de drie Vogelaarwijken is minimaal ‘matig’. In het noorden van Woensel staan wat donderwolkjes aan de verder heldere hemel.
Tilburg
Het afgelopen decennium was Tilburg de enige grote stad waar de leefbaarheid afnam, vooral in Stokhasselt-Noord stapelen de problemen zich op. De stad is extra kwetsbaar omdat de werkgelegenheid in Brabant de komende jaren onder druk staat.
Almere
Het gaat redelijk goed met Almere, de vooruitgang ligt iets boven het Nederlands gemiddelde. Opvallend is de ‘beperkt negatieve ontwikkeling’ in het centrum, dat komt verder nergens voor.
Groningen
Verhoudingsgewijs was de leefbaarheidwinst in Groningen het grootste: er wonen nu vijfmaal minder mensen in een ‘matige’ of ‘negatieve’ omgeving dan tien jaar geleden. Vooral het centrum en de noordoostelijke wijken profiteerden hiervan.
Breda
Het centrum van Breda ontwikkelt zich voorspoedig, net als de buurten vlak daaromheen, maar ten noorden van het spoor loopt de leefbaarheid terug. De stad scoorde daardoor flink onder het gemiddelde van de 25 onderzochte steden.
Nijmegen
Het aantal inwoners in een omgeving met leefbaarheid ‘matig’ of minder daalde van een op de drie naar een op de tien. Alleen Groningen deed het beter. Het centrum en de wijde omgeving profiteerden, Dukenburg blijft wat achter.
Enschede
Het gaat goed met Enschede, de stad scoort bovengemiddeld. Opvallend is dat de ‘matige’ gebieden zeer verspreid liggen. Dat Velve-Lindenhof is aangewezen als Vogelaarwijk wordt niet ondersteund door harde leefbaarheidgegevens.
Apeldoorn
Ook op de leefbaarheidkaart maakt Apeldoorn zijn reputatie van groene stad waar. Welgeteld één flat heeft de score ‘negatief’ en is dus rood gekleurd. Alleen Haarlemmermeer scoort nog beter.
Haarlem
Niemand in Haarlem woont in een ‘negatieve’ omgeving, het aandeel van de bevolking dat met een ‘matige’ omgeving kampt halveerde tot 2,4 procent. Daarmee eindigt de stad net achter Apeldoorn.
Arnhem
De ‘grote positieve ontwikkeling’ vond vooral plaats in het vooroorlogse Arnhem. De stadsuitbreiding op de linkeroever profiteerde minder: de ‘zeer negatieve’ plekken krompen flink, maar verdwenen niet. Het gebied ten zuiden van de Pleyroute liep schrammen op.
Zaanstad
De ‘zeer negatieve’ gebieden van Zaanstad zijn van de kaart verdwenen, de ‘negatieve’ krompen in. De winst werd vooral geboekt in Poelenburg, de flatwijk aan snelweg A7. Ook het centrum deed het goed, de wijk ten westen van het spoor verloor wat van haar glans.
Amersfoort
Bijna de gehele ‘grote positieve ontwikkeling’ die Amersfoort het afgelopen decennium doormaakte valt precies binnen de voormalige stadsmuren. Ook De Kruiskamp, de officiële Vogelaarwijk, deed het goed. De zuidelijke wijk Randenbroek is kwetsbaar.
Haarlemmermeer
Een klassieke stad is Haarlemmermeer niet, eerder een reusachtige Vinex-locatie avant la lettre. En dat blijkt de leefbaarheid ten goede te komen: in 1998 ontbraken ‘matige’ clusters hier al geheel, het decennium daarna werd het, op drie puntjes na, alleen maar beter.
Den Bosch
Het aantal inwoners van Den Bosch in een buurt met leefbaarheid ‘matig’ of minder nam met zeventig procent af, dat is twee keer zoveel als gemiddeld in Nederland. Niemand kampt meer met een ‘negatieve’ omgeving.
Dordrecht
Nog maar honderd inwoners van Dordrecht wonen in een ‘negatieve’ omgeving. De ‘zeer negatieve plekken’ verdwenen niet alleen, ze lieten soms een spectaculaire stijging in leefbaarheid zien. Zorgelijk is de export van problemen naar buurgemeente Zwijndrecht.
Maastricht
Het afgelopen decennium heeft Maastricht nauwelijks leefbaarheidwinst geboekt. Heel erg is dat niet omdat de uitgangspositie ondanks twee Vogelaarwijken niet slecht was. Wel dreigen de naoorlogse wijken aan de westzijde van de stad af te glijden.
Deventer
Met meer dan een halvering van het aantal mensen dat in een ‘matige’ omgeving moet wonen is Deventer een goede middenmoter. Daarbij komt nog dat de verbeteringen goed gespreid zijn over de hele stad.
Leeuwarden
De flinke ‘zeer negatieve’ gebieden aan de noordrand van Leeuwarden zijn verdwenen. Bovendien scoorde de stad iets beter dan gemiddeld wat betreft de afname van het aantal mensen dat genoegen moet nemen met leefbaarheid ‘matig’ of minder.
Alkmaar
De resultaten van Alkmaar op het gebied van leefbaarheid lijken op de prestaties van AZ: gedegen, maar niet spectaculair. Het centrum doet het goed, net als het aanpalende Oud-Overdie. Het naoorlogse deel van Overdie ontwikkelde zich nauwelijks.
Heerlen
Het gaat zo goed met de leefbaarheid van Heerlen dat de stad alleen Haarlemmermeer en Apeldoorn voor hoeft te laten gaan. Voor een kleine rimpeling zorgde de opening van een nachtopvang voor druggebruikers in het centrum.
Schiedam
In de Vogelaarwijk boekte Schiedam mooie vooruitgang: nog maar 1 procent van de bevolking woont in een ‘negatieve’ omgeving. Minder succesvol is de stad met de ‘matige’ gebieden, mede door het afglijden van de buurt ten noorden van de snelweg.