Niet alleen de ondernemers achter de mast aan de A28 zijn Noord-Nederlands, ook de boodschappen zijn onmiskenbaar lokaal. Waar bijna alle reclamemasten landelijk geëxploiteerd worden en dus landelijke campagnes tonen, gaat het er bij de afslag Assen-Noord bijna gezellig aan toe. Een avondje ‘smaakvol theater’ in de Assense schouwburg, een Groningse app-bouwer die ontwikkelaars zoekt, een koffiemachinespecialist uit Annen, ‘het leukste dorp van Drente’, of een Assense hovenier die ‘jouw droomtuin’ realiseert. Maar het mooiste zijn de boodschappen waarmee het dorp Haren zich afzet tegen de stad waardoor het vorig jaar is geannexeerd: ‘Genieten van de VrijMiBo in Groningen? Haren!’ En dat in een tiental variaties.
Minder blij zijn de lokale natuurbeschermers: de Natuur- en Milieufederatie Drenthe reageerde ontzet op de onthulling van de mast, en vooral op de drie reclamemasten die nog in de pijplijn zitten, waarvan een aan de zuidkant van Assen. ‘Stop hiermee!’ luidt de oproep van directeur Reinder Hoekstra in een open brief.
De kiem voor de mast van Assen-Noord is eind vorige eeuw gelegd: Paars was aan de macht, de markt kreeg vrij baan en regulering was iets voor stoffige sombermansen. In het bestemmingsplan voor Peelerpark, het geplande bedrijventerrein aan de noordkant van de stad, werd een reclamemast van 25 meter ingetekend. Hij kreeg zelfs een naam: de Power Tower. De protesterende bewoners uit de naastgelegen wijk Peelo werden gerustgesteld: de mast zou er alleen komen als de provincie een vrijstelling zou verlenen. En toen gebeurde er niets. Helemaal niets.
Pas veel later, toen iedereen de mast allang was vergeten, stortten drie Assense ondernemers zich op de snelwegreclame. Ze kenden elkaar uit de binnenstad, waar ze de etalages van leegstaande winkels voorzagen van ledschermen voor lokale advertenties. Dat kunstje wilden ze ook aan de snelweg proberen. Paolo Assorgia: ‘In het westen van het land staan alleen maar van dat soort grote billboards, waarom dan niet in het noorden van het land?’ De drie verstonden de tekenen des tijd, ze noemden hun bedrijf Greenledwalls en maakten een plan voor een duurzame mast, die zijn eigen stroom opwekt.
Het was beginnersgeluk dat, diep weggeborgen in de dossiers, het ambtelijke fundament voor die mast al was gelegd. Stedenbouwkundige Roel Hilbers, die het plan ter behandeling kreeg voorgelegd: ‘Ik ben geen architect, dus ik vroeg de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit waar ik op moest letten. Tot mijn verbazing speelden de hoogte van de mast en het gebruik van ledschermen voor de commissie geen enkele rol, het ging alleen om de plaatsing van de zonnepanelen.’
De commissie was bang dat de zonnepanelen het zicht zouden ontnemen op de wigvormige waterpartij die automobilisten vanaf de snelweg een doorkijkje door het bedrijventerrein biedt. Er werd wat geschoven, er passeerde zelfs een variant de revue waarbij de zonnepanelen als een catwalk het water in zouden steken, maar het einde van liedje was dat de panelen gewoon parallel aan de snelweg kwamen en het zicht blokkeerden. De provincie verleende zonder morren de vereiste vrijstelling.
Anno 2020 bereidt Assen weer een bedrijventerrein voor. Het bestemmingsplan voorziet wederom in een mast aan de snelweg, maar toch is de wind gedraaid. Het Beeldkwaliteitsplan werklandschap Assen-Zuid van maart 2020 vermeldt expliciet: ‘Lichtreclame en licht in de architectuur past niet bij dit bedrijventerrein.’ Projectleider Radboud Reuvekamp: ‘Bij Peelerpark hebben we destijds alles toegestaan, nu willen we meer regie voeren en het bedrijventerrein inpassen in het landschap.’ Roel Hilbers: ‘De Power Tower was de eerste, die heeft de impact van een ledmast letterlijk zichtbaar gemaakt. Ik hoor collega’s elders in het noorden zeggen: “Moet je kijken wat er in Assen is gebeurd.” Een lichtend voorbeeld zijn we niet bepaald.’
Rest de vraag wat er bij de buren gebeurt. Beilen, waar een mast gepland staat, krabt zich door de protesten van de Natuur- en Milieufederatie Drenthe inmiddels achter de oren, maar het plan voor een ledmast bij het tankstation van Pesse is zeker nog niet van de baan. Ondernemer Edward Doorten wil daar, tot woede van omwonenden, een hoge klimtoren zetten, met in top een verlichte wereldbol en twee ledschermen voor reclame. Wordt vervolgd.
Factsheet
- Hoogte: 25 meter
- Bouwjaar: 2018
- Led/analoog: tweezijdig ledscherm, de stroom wordt ter plaatse opgewekt met 400 zonnepanelen
- Frequentie: elke 6 seconden een beeldwissel
- Grondeigenaar: gemeente Assen
- Vergunning mast: Greenledwalls
- Exploitant: Greenledwalls
- Aantal passanten per dag: 42.100
- Opbrengsten gemeente: 50.000 euro per jaar