Twee dagen ben ik met de fotograaf kriskras door het land gereden voor deze serie, honderden telefooncellen hebben we gezien, maar geen enkele was kapot. Ook deze cel op de carpoolplaats tussen Stad aan ’t Haringvliet en Achthuizen is keurig intact. Sinds de invoering van de telefoonkaart is de tijd van gekraakte cellen voorbij, de afschaffing van de hangende telefoonboeken maakte al eerder een einde aan de brandstichtingen. Toch klaagt KPN nog steeds over de grote schade door vernielingen, elke oudejaarsnacht is er weer een piek in het zinloos geweld tegen telefooncellen. Vooral telefooncellen op afgelegen plekken zijn kwetsbaar, vele daarvan zullen daarom de komende tijd verdwijnen. Behalve carpoolplaatsen staan ook sluizen, Mac-drives en tankstations langs snelwegen onder druk. Over de cel op de Amsterdamse tippelzone is nog geen beslissing genomen. Het opheffen van telefooncellen wegens vandalisme is overigens geen recent verschijnsel. Al in 1929 verwijderde de Amsterdamse Telefoondienst de cel op het Centraal Station, ‘omdat men deze, vooral als de drukte voorbij was, bevuilde met hetgeen des riools is’. ‘Die cel wordt bijna nooit gebruikt’, vertelt snackbarhoudster Marian in haar witte stacaravan, ‘hoogstens door een scholier die met de bus aankomt en zijn ouders belt.’ Als ze geen telefoonkaart hebben, mogen ze haar mobieltje gebruiken. ‘Wat dat kost? Niets, zo’n jong laat je toch niet betalen.’ Misschien zou de verwijdering van de telefooncel voor bellers geen ramp zijn. Maar het zou wel een verlies zijn voor het Nederlandse landschap, zo’n lichtgroene telefooncel op een zwarte asfaltvlakte waar een gele streekbus stopt.
Taal / Language
Boeken
- Leven onder het luchtruim
- Bouw in de buurt – Leidraad voor Nederland
- Slim Zand – Hoe ASML verscheen in Veldhoven
- Asfaltreizen – Een verkenning van de snelweg
- Binckhorst Magazine
- De marktgids voor Amsterdam
- De mobiele stad – Over de wisselwerking van stad, spoor en snelweg
- De Ronde van U.
- De vierkante meter
- Eigen baas – Kort & krachtig
- Eindhoven Hoofdstad
- Groeten uit Vinexland
- Handboek Eigen Baas (gratis)
- Het land van Lely – Reisboek in 103 stukken
- Kruispunt Utrecht
- Kunstwerken & Kunstwerken
- Lelysteden – Een associatieve reisgids
- Naar een alzijdig station
- Onder Weg!
- Ruimte voor de Amsterdamse binnenstad
- Snelweg x Stad
- Stedelijke vraagstukken, veerkrachtige oplossingen
- Streetwise Rotterdam
- Turtle 1 – De auto uit Afrika
- Wij zijn goed
Kranten en tijdschriften
- AD Magazine
- Academie van Bouwkunst
- Arcam
- Archined
- Architectuur Lokaal
- Arma
- Autoweek
- BPD Magazine
- Blauwe Kamer
- Bouw
- Brussel Deze Week
- CRa
- De FLA-krant
- De Gids
- De Groene Amsterdammer
- De Journalist
- De Volkskrant
- De Zaak
- HP/De Tijd
- Het Financieele Dagblad
- Het Parool
- Humanist
- Intermediair
- Lira Bulletin
- Lucasx
- Mainline
- Metro
- NRC Handelsblad
- NRC Magazine
- NRC Next
- NRC Weekblad
- New Business
- OneWorld Magazine
- Podium voor Architectuur
- Psy
- S+RO
- Smaak
- Spiegel Online
- Stad-Forum
- Tijdschrift voor Sociale Vraagstukken
- Trouw
- Uit&thuis
- VPRO Gids
- Veldhovens Weekblad
- Vrij Nederland
- Wallenburgtribune
- Wij maken Nederland
Projecten
Onderwerpen
Series
- De kust
- De lunch
- De markten van Amsterdam
- De mobimens
- De telefooncel
- Dossier A2
- Dossier A4
- Dossier A10
- Dwars kijken
- Expats
- Fietsverkenningen zuidwestflank Amsterdam
- Get your kicks on the E3
- Groeten uit Vinexland
- Het ontwerp
- Het product
- IJ-tje
- Na dato
- Noord-Amsterdam
- Poldernormen
- Rond Brussel
- Sloop
- Stedenatlas
- Strijd om de ruimte
- Tand des tijds
- Turtle 1
- Wat doet dat daar
- Weststrook
- Zinloze mobiliteit