Krant of tijdschrift: Intermediair



  • Half oktober kondigde KPN Telecom een nieuwe sloopronde aan: nog eens 3.250 openbare cellen zullen het loodje leggen. Een saluut aan de verdwijnenden telefooncel in zes delen.




  • De ‘Business Unit Vaste Telefonie’ van KPN Telecom – waar de telefooncellen onder vallen – geeft zich niet zo maar gewonnen aan de oprukkende mobiele telefonie.




  • Twee vreemden die tegelijk de open lift inlopen zeggen geen goededag. Maar als er al iemand in de lift staat, dan groeten ze ineens wel: er is immers een ‘bewoner’ in wiens territorium ze binnendringen.




  • Snelwegen vergen steeds meer plaats: het aantal rijstroken neemt toe en tegelijk trekt de Wet Geluidshinder steeds ruimere contouren waarbinnen niet gebouwd mag worden. Zeker in de Randstad is dit een fnuikend probleem.




  • ‘Eigenlijk ligt het idee al besloten in het woord zelf: een paperclip, een papieren clip’, zegt Berend Jan Challa. ‘Het is helemaal niet logisch om zo’n ding van metaal te maken.




  • Schiphol is een echte stad geworden, compleet met fietspaden, zwervers en nachtbrakers. In dit winkelparadijs draait het leven 24 uur per dag door, alleen inwoners ontbreken.




  • Giechelend bekijken drie huisvrouwen het damesurinoir in de toonzaal van Sphinx. Toevallig staan ze voor het enige exemplaar waarbij de pictogrammen met de gebruiksaanwijzing ontbreken.




  • Auto’s worden steeds vaker opgeborgen in ondergrondse garages. Een logische plek voor vierwielers, maar veel mensen voelen zich daar onveilig. De nieuwe generatie garages moet daarin verandering brengen. Een verkenning in Nijmegen.




  • In de ‘persoonlijke relatie’ die bedrijven zo graag willen aangaan met hun klanten, blijft altijd een pijnlijk moment zitten: de betaling.




  • Eind maart zette de KLM een punt achter de lijnverbindingen van Amsterdam naar Groningen en Enschede. Journalist Tijs van den Boomen en fotograaf Robbert Slagman namen beide laatste vluchten. En passant bevlogen ze ook de rest van het land.




  • Vliegen is beduidend oncomfortabeler dan een doorsnee busreis: verplicht reserveren en anderhalf uur voor vertrek in de rij staan om in te checken.




  • Bouwbesluiten, welstandscommissies en bestemmingsplannen: de Nederlandse overheid laat geen middel onbeproefd om het land keurig aan kant te krijgen.