Onderwerp: Asfalt

  • Turtle 1 – De auto uit Afrika


    Onze oude auto’s gaan naar Afrika. Maar wat gebeurt er als je tegen de stroom inzwemt? Mister Melles Smets liet in Ghana een auto bouwen en bracht die naar het Westen.


  • Vakmanschap uit Ghana


    Kunstenaar Melle Smets maakte in Ghana een merkloze wagen en bracht die naar Nederland. Ghanese media zien het als het begin van een eigen auto-industrie.


  • Turtle 1


    Wie Mister Melles ook vertelde dat hij in Ghana een auto ging bouwen, ze wezen allemaal naar hun hoofd. Vooral de planning zorgde voor hilariteit. Onmogelijk, daarover waren Nederlanders en Afrikanen het eens. Hij had zijn schouders opgehaald.


  • Wereldauto


    In de grootste autowerkplaats van Afrika zetten kunstenaar Melle Smets en onderzoeker Joost van Onna met de Turtle 1 een ‘Afrikaanse’ auto in elkaar. Het werd een uitputtingsslag, daar in Ghana.


  • Schroot wordt handel


    Wat hier als schroot naar de smelterij gaat, is in Afrika geld waard. Van aandrijfas tot zijspiegel. Afrikaanse handelaren kopen overal ter wereld onderdelen op. Kennedy uit Ghana doet bijvoorbeeld goede zaken met Jan Verhaegh uit Winterswijk.


  • De havensnelweg


    Amsterdam speelt sinds kort een beetje voor Rotterdam: de nieuwe entree via snelweg A5 biedt de bezoeker een gratis haventour. Maar voor de echte liefhebber blijft het een beetje popperig.        


  • De pijn zit in de provincie


    De bezuinigingen van minister Schultz treffen vooral de provinciale wegen. Is dat randstedelijke arrogantie of nuchtere noodzaak? Een verkenning aan de hand van de geplande autoweg van de duinen naar Duitsland.


  • Asfaltreizen – Een verkenning van de snelweg


    Van Finland naar Portugal over de E3, de Ronde van Nederland, de A2 als Aorta van Nederland en nog veel meer. Met open ogen, oren en neus – en een recordertje onder handbereik – reed Tijs van den Boomen duizenden kilometers snelweg. En ontdekte een wereld met een eigen cultuur.


  • De pendel uit Pajottenland


    Twee derde van de pendelaars naar Brussel komt met de auto, met enorme files tot gevolg. Waarom nemen ze niet vaker de trein? Zonder parkeerplaatsen in het achterland van Brussel, zal de stroom auto’s naar de hoofdstad blijven aanzwellen.


  • De vertramming van de rand


    Met een snelle tram van Ninove, Boom en Heist-op-den-Berg naar het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. ‘Er zijn twee mogelijkheden: een langzame tram die mensen bij wijze van spreken thuis ophaalt, of een snelle tram die weinig stopt.’


  • ‘Hallo, hier zijn we, gezellig, bakkie doen?’


    Nederlanders zie je in het buitenland al van verre aankomen met hun triomfantelijk knalgele kentekenplaten. Waarom hebben we die eigenlijk? En kan de Europese Unie daar niet iets aan doen?


  • Benut Bestaande Stad en Netwerk (BESTNET)


    Of we het nu leuk vinden of niet: de komende vijftig tot honderd jaar zullen we het vooral moeten doen met het netwerk dat er op dit moment ligt. Het mobiliteitsnetwerk is daarmee een krachtig gegeven voor de ruimtelijke ordening.