Onderwerp: Ondernemen



  • Om een indicatie te krijgen van het aandeel van freelancers in de gedrukte media, ploos de FLA begin september drie bladen na: een krant, een publieksblad en een vakblad. Het percentage freelance bijdragen ligt tussen de 33 en 85 procent.




  • Journalisten in loondienst moeten tweeduizend woorden per week produceren, zo meldde het vorige nummer van De Journalist onder de kop: ‘Een stok waarmee je kan slaan’. Freelancers zouden met zo’n stok graag geslagen worden.




  • Wie is de beste opdrachtgever van freelancend Nederland? Wat betalen de kwaliteitskranten eigenlijk? En welk tijdschrift lever alleen maar gezeik op? De resultaten van een enquête onder 112 freelancers.




  • ‘Elke startende freelancer die dit boek niet leest doet zichzelf te kort. En voor iedere werkende freelancer staan er meer dan voldoende opfrissertjes in, voor sommigen misschien wel nieuwtjes.’ (De Journalist)


  • Wij zijn goed


    ‘Wat is een freelance journalist? Een freelance journalist is een fietskoerier. Als hij op een redactie komt, kijken de loonschrijvers op van hun beeldscherm. Iedereen denkt, o ’t is de fietskoerier maar.




  • Are you a shopkeeper or a loafer? A mother (also possible when you are a man) or a thousand-things-cloth? Find out what kind of freelancer you are.




  • Deze classificatie is volstrekt niet wetenschappelijk gefundeerd en berust al helemaal niet op pseudo-wetenschappelijke systemen als enneagrammen of horoscopen.




  • Eenmaal per jaar barst het duizenddingendoekje in tranen uit tegen een klant en roept ze dat ze zich niet meer als voetveeg laat gebruiken. Een vriendelijk woord en een schouderklopje zijn meestal voldoende om haar af te schepen.


  • Kleurrijk ondernemen


    Elke ondernemer in dit boekje belicht een aspect van zijn zaak. Tien bladzijden met tips geven kort aan wat er allemaal komt kijken bij het opzetten van een eigen bedrijf. Achter in het boekje staat een uitgebreide adressenlijst.


  • Freelancen – Start & groei


    Voor jezelf beginnen, onafhankelijk en flexibel. Als zelfstandige ondernemer de markt op met je deskundigheid en vakkennis. Het idee is er, je hebt contacten, mogelijk al een opdrachtgever. En dan? Vragen te over in de praktijk.