Onderwerp: Stad

  • Het scheiden van de markt


    Om te overleven tussen malls en webwinkels moet de markt vernieuwen. Conservatieve kooplui overwinnen hun reserves en vinden zich opnieuw uit als het ‘grootste warenhuis van de stad’.


  • Tokyo Totem


    Op de fiets en met ‘Tokyo Totem, a guide to Tokyo’ in de tas, verkende Tijs van den Boomen de hoofdstad van Japan. Over een reisgids die geen reisgids wil zijn en daardoor van onschatbare waarde blijkt voor het begrijpen van de stad.


  • De witkar e.nul


    Eigenlijk is de Car2Go de commerciële erfopvolger van de witkar van de provo’s, die officieel de ‘Elektriese Munt-Oto’ heette. Deze witkar e.nul gaat nu de stad van elektrische energie voorzien, de provo’s zouden er van gesmuld hebben.


  • De lat ligt hoog


    De skyline van de stad verandert in hoog tempo. Komende jaren komen er meer dan 25 torens bij. Op twee plekken verandert de skyline van de stad wel ingrijpend: in Noord en op Amstel Business Park.


  • ‘Wij krijgen de schuld, maar hebben niets te zeggen’


    Na acht jaar krijgt Amsterdam eindelijk een nieuwe marktverordening, die kooplui meer ruimte geeft om hun markt zelf te in te richten. Het Buikslotermeerplein ziet zijn kans schoon.


  • De marktgids voor Amsterdam


    “Tijs van den Boomen is zonder twijfel dé marktkenner van Amsterdam. Een handig, leerzaam en uiterst vermakelijk boek!” – Merijn Henfling, Het Parool


  • Leve de drukte


    Kantorengebied Sloterdijk, waar je vroeger nog niet dood gevonden wilde worden, is een levendige buurt geworden. Hier zie je dat drukte, waar Amsterdam zo graag over klaagt, ook positief kan werken.


  • Amsterdam op kousenvoeten


    We hebben misschien geen pleinen van het grote gebaar, maar wel pleintjes, hofjes, verbrede straten en overhoekjes, die over een raadselachtige kwaliteit beschikken: ze geven rust. Een wandeling met 28 aanbevelingen. Een terugblik op de stiltewandelin


  • Welkom in de elektrische stad


    Niet alleen worden auto’s veiliger, schoner en stiller, ze gaan straks ook elektriciteit leveren aan de stad. In 2050 zijn autobezitters geen consumenten meer, maar producenten die worden betaald om naar de supermarkt te komen.


  • Hoe auto is Rotterdam nog?


    Als gastcurator van Streetwise doorkruiste ik de stad deze zomer lopend. Ik liep onder meer langs een van de weinige doorgaande historische stadsstraten, de zes kilometer lange route van het Rotterdamse centrum naar Schiedam.


  • Weemoedig Russisch beton


    Een titel die verwijst naar Nietzsches doodverklaring van God, dan denk je niet meteen aan architectuur. Toch is ‘Away from all suns’ een fascinerende film over de gebouwde erfenis van de Russische constructivisten.


  • Streetwise Rotterdam


    Voor het tweejarige studieprogramma van de Rotterdamse Academie van Bouwkunst maakte Tijs van den Boomen als gastcurator een boekje. Centrale thema’s: de lengte van de straat en de diepte van het bouwblok.