Onderwerp: Stad



  • Eeuwenlang bepaalde het gesloten bouwblok het aanzicht van de Europese stad. De eerste barst in dit bastion werd geslagen door Haussmann, Le Corbusier maakte het karwei af. Maar steden blijken niet zonder bouwblokken te kunnen.


  • Alleen in de rij


    Individualisme is het sleutelwoord van deze tijd: je bent uniek, creatief, eigenwijs, jezelf. Maar ondertussen staat de moderne mens in de rij: of het nu op de snelweg is, het bedrijventerrein, de huishoudbeurs of de Wallen.




  • Woonerven zijn een typisch product van de jaren zeventig. Stonden aanvankelijk stedenbouwkundige principes en buurtinspraak voorop, al snel namen verkeerskundigen de macht over. Maar heel voorzichtig is er sprake van een nieuwe elan.


  • De geur van benzine


    De Rotterdamse satellietstad Hoogvliet is verwikkeld in een grootscheepse herstructureringsoperatie. In Nieuw Engeland, de oudste wijk van Hoogvliet, is dat proces het verst gevorderd. Een reportage.




  • Auto’s, fietsen en broden rolden al langer van de lopende band, in de jaren zestig waren ook huizen aan de beurt. Aanvankelijk waren de Coignetwoningen een groot succes, maar de zware montagebouw ging uiteindelijk ten onder aan zijn starheid.




  • Om het wachten op vlucht KL1927 te bekorten dronk ik een kop koffie in de stationshal van Schiphol. Afwezig staarde ik naar de kwetterende mussen die een tafeltje verder om een broodkruimel vochten, een alledaags tafereeltje.




  • Privé-wijken nemen ook overal ter wereld een hoge vlucht. Maar Nederlanders hebben een hekel aan muren, prikkeldraad en roadblocks. Met sloten en verkeersmaatregelen blijk je vreemden ook te kunen weren.




  • Van alle parkeerplaatsen moet twee procent geschikt en gereserveerd zijn voor invaliden. De twee-procentsnorm wordt overigens ook gebruikt om het aantal gehandicaptencellen in een bajes vast te stellen, en het aantal zitplaatsen in een stadion of theater. Waar komt die twee procent eigenlijk vandaan?




  • De Leeuwardense advocaat Pieter Tuinman, die voor Paul Selle een kwart miljoen euro uit de rechtszaak tegen het Amsterdamse WTC sleepte, vermoedt dat de uitgekeerde bedragen de komende jaren verder zullen stijgen.




  • In de jaren van de wederopbouw ontstond in Emmen de wijk Emmerhout, ontworpen door Niel de Boer. Hier kwam ook het eerste woonerf in Nederland – het echte woonerf waar de auto niet kan komen.




  • Kunstenaars en andere mensen met creatieve ideeën trekken naar Rotterdam, Antwerpen en Brussel. Weg van Amsterdam. De hoofdstad reageert: er komt een officieel broedplaatsenbeleid.




  • De burger verweert zich steeds heviger tegen de komst van bedrijven in zijn buurt, of het nu om vuurwerkfabrieken, cafés of verfmengerijen gaat. Zero-tolerance luidt het parool als het om overlast gaat. En dus blijven we monotone Vinex-locaties en afgelegen bedrijfsterreinen bouwen.