• De snelweg die er nooit kwam


    Bijna liep er door de Westelijke Tuinsteden in Amsterdam nóg een snelweg. Op tekeningen begin jaren 30 was deze Noord-Zuidweg al ingetekend door stedenbouwkundige Van Eesteren. Wie goed kijkt, ziet al wandelend langs het tracé her en der restanten van wat een plan bleef.


  • Niet economie maar politiek bepaalt of Schiphol mag groeien


    Schiphol Laat Schiphol geleidelijk krimpen, schrijven Theo Baart en Tijs van den Boomen. En maak eindelijk eens een keus. Zijn er echt 61 dagelijkse vluchten naar Londen nodig?


  • ‘Noem het geen markt!’


    Weer dreigt de Bos en Lommermarkt te worden opgeheven. Bij de vergadering van de stadsdeelcommissie vroeg ik inspreektijd. Ik kreeg drie minuten, het werd met Q&A een half uur. “Noem het een sociaal interventie, noem het experiment, noem het net als in Betondorp een aantal standplaatsen, noem het zoals u…


  • Swipe links: kiloknaller. Swipe rechts: vega-slager.


    Er waart een spook door onze steden, het spook van de gentrificatie. Stijgende huizenprijzen, verdringing van arme mensen, eroderende buurten: gentrificatie is een containerbegrip waarin veel maatschappelijke problemen samenkomen. Om er verder in door te dringen besloot kunstenaar en onderzoeker Sjoerd ter Borg niet de diepte in te gaan, maar…


  • De benarde boom


    Waar: A58 ––– Gezocht: innovatief boomsparend idee ––– Budget: tien miljoen ––– Alternatief: kappen ––– Te zien op: Dutch Design Week 2015


  • Een rugzakje met levenslessen


    In september krijgt Amsterdam eindelijk een kunstwerk van de Russische kunstenaar Kabakov. Hoog boven de kliniek voor dwangopnames komt ‘How to meet an angel’ te hangen. Het beeld vergt wel wat uitleg voor de patiënten.


  • Groeten uit Vinexland


    ‘Ik zou er nog niet dood gevonden willen worden.’ Dat was bijna steevast de reactie als ik vertelde dat ik een zeventiendaagse rondreis door Vinexland ging maken.


  • Van mijlsteen naar mijlsteen


    Zelfs een niet-gebouwde snelweg tussen Rotterdam en Amsterdam laat al sporen in het landschap achter. Dan verbaast het niet dat de Romeinse wegen de millennia hebben doorstaan.


  • The proof of the station is in the eating


    Subjectieve ervaringen bepalen of we een plek omarmen, of ons er juist hartgrondig van afkeren. Daarom ben ik voor de evaluatie van het Loket Knooppunten op elk station twee broodjes gaan eten, een goedkoop en een duur. En ik kan u vertellen, dat viel niet altijd mee. Speech ter gelegenheid…


  • De missionaris


    Veldhoven is een global village, die mensen van over de hele wereld trekt. Een serie portretten van opvallende nieuwe Veldhovenaren. Deze week: pater Jozef uit India.


  • Knooppunt Sloterdijk


    Bij bijna elk knooppunt zie je wel tentjes van daklozen, maar Sloterdijk spant de kroon. En daarbij is het niet eens een officieel knooppunt, want met de auto kunt je alleen aan de noordzijde wisselen tussen de A5 en de Ring A10. Aan de zuidzijde was onvoldoende ruimte voor de…


  • Knooppunt Coenplein


    Het Coenplein en de daarmee verbonden dubbele Coentunnel hebben de harde klank van zowel filemeldingen als de moorddadige naamgever Jan Pieterszoon Coen, maar ze leveren een verrassend groene wandeling op. Neem op station Sloterdijk lijn 36 en stap uit bij bushalte Oostzanerdijk (je kunt daar ook vanaf metrostation Noord komen…