Soort bijdrage: Essay

  • Urban Challenges, Resilient Solutions


    Traditionally, urban planning solves problems through cool deduction and a top-down approach. But only a few people still believe that this works. The current generation of architects, urban planners and landscape architects knows that making our urban regions more healthy and vital takes a more collaborative and intelligent approach, argues…


  • Stedelijke vraagstukken, veerkrachtige oplossingen


    Traditioneel lost de stedenbouw problemen op door koele deductie en een top-down aanpak. Slechts weinigen geloven daar nog in. De huidige generatie architecten, stedenbouwers en landschapsarchitecten weet dat ze coöperatiever en slimmer te werk moet gaan om onze stedelijke regio’s gezonder en vitaler te maken, betoogt Tijs van den Boomen.…


  • Luchtplaats


    De gedetineerden zijn al lang weg uit de Bijlmerbajes, anno 2017 wordt een deel van de torens nog gebruikt als asielzoekerscentrum annex broedplaats. Het wachten is op een nieuwe invulling. Samen met onder andere Wonam, KCAP en Zus werkte Tijs van den Boomen aan een transformatieplan met de titel Luchtplaats.…


  • Onstilbare reislust


    Mobiliteit vormt vanaf 2030 de grootste bron van CO2-uitstoot, drastische maatregelen zijn dus nodig om de klimaatdoelstellingen te halen. Maar duurzaamheid is meer, door de eenzijdige nadruk op broeikasgassen dreigt de ruimtelijke component ondergesneeuwd te raken. Tijs van den Boomen keek naar de grootste uitstoter (de auto) en de sterkste…


  • De vinex en de vreemdeling


    Vinexwijken wit? Verre van dat, ze blijken soms zelfs gemengder dan de moederstad waar ze bij horen. Steden reageren daar heel verschillend op: Almere-Buiten blijkt zijn allochtone karakter te omarmen, terwijl het Utrechtse Leidsche Rijn het juist weg probeert te stoppen.


  • Nóg een kaaswinkel: goed of slecht?


    De gouden mix van wonen, werken en recreatie staat onder druk. Pas als je goed kijkt naar de zeventig buurten van de binnenstad krijg je zicht op de problemen. En op de sleutel tot de oplossing: de Amsterdamse eigenzinnigheid.


  • Tilburg: verstop je niet langer


    Sinds drie jaar heeft Tilburg een nieuwe ring die de stad als een ceintuur omgordt. De stad lijkt zich nog nauwelijks bewust van de kansen die dat biedt.


  • Oude stad van nieuwe stenen


    Tokio is met 38 miljoen inwoners de grootse stedelijke agglomeratie ter wereld. Toch is het geen onleefbare stedelijke woestenij, eerder een vriendelijk, gigantisch dorp. Wat kan het snel groeiende Amsterdam daarvan leren?


  • De straat met de zeven namen


    De voetganger is het kanarievogelte van het stedelijk weefsel. Dat je hem in Rotterdam niet veel ziet, is dan ook een slecht teken. Een verkenning van het project Streetwise Rotterdam aan de hand van twee lange wandelingen.


  • Van mijlsteen naar mijlsteen


    Zelfs een niet-gebouwde snelweg tussen Rotterdam en Amsterdam laat al sporen in het landschap achter. Dan verbaast het niet dat de Romeinse wegen de millennia hebben doorstaan.


  • De stad wordt elektrisch


    Zesduizend laadpalen laten zien dat de elektrische auto de stad ook in ruimtelijke zin verandert. Maar de invloed gaat verder: we staan aan de vooravond van een stad waarin ruimte, mobiliteit en energie verstrengeld zijn.


  • Juryrapport Architectuurprijs Rotterdam


    Zal een volgende jury weer een busreis van ruim vijftig kilometer nodig hebben om de geselecteerde projecten te bekijken, of kan ze de fiets nemen omdat dan alleen het centrum en de Kop van Zuid nog meetellen?