Taal: Nederlands

  • Wat doet dat daar?


    Reclame rukt op langs de snelwegen. Reden voor de Rijksadviseur voor de Fysieke Leefomgeving om een gezant op pad te sturen. Vragen te over: van wie is die grond? En van wie is de paal? Wie bepaalt wat erop komt te staan? Waarom geven gemeentes eigenlijk een bouwvergunning af? En…


  • Niemand piept


    Vianen was er vroeg bij met reclamemasten: al in jaren negentig van de vorige eeuw, toen Vianen steevast hoog in de file top tien stond, liet de gemeente onderzoeken hoe ze haar ligging in de oksel van de kruising van de A2 en de A27 financieel kon uitbuiten. Het was…


  • Op snelheid


    Een kleine twintig jaar terug lag het nederige schuurtje met witte muren en een rood pannendak nog in een maagdelijk gebied. Nou ja, maagdelijk, het schuurtje lag in een veld pal langs snelweg A2, die daar een flauwe bocht maakt om vervolgens parallel aan het Julianakanaal naar het noorden te…


  • Spijt achteraf


    Noord-Nederland heeft een reputatie van rust en ruimte hoog te houden, de spaarzame snelwegen voeren door polders, bossen, hei en veen. ’s Nachts is het er, zoals het hoort, gewoon donker. Begin 2018 maakte een ledreclamemast bij Assen-Noord daar een einde aan. De mast kwam er níét onder druk van…


  • Borst vooruit


    Apeldoorn staat al ruim een eeuw bekend om de Prinses Julianatoren, maar sinds december vorig jaar wordt deze naar de kroon gestoken door een bouwwerk dat tweemaal zo hoog is en dat bovendien veel meer in het zicht staat. Als om zout in de wond te wrijven, heet deze mast…


  • Swipe links: kiloknaller. Swipe rechts: vega-slager.


    Er waart een spook door onze steden, het spook van de gentrificatie. Stijgende huizenprijzen, verdringing van arme mensen, eroderende buurten: gentrificatie is een containerbegrip waarin veel maatschappelijke problemen samenkomen. Om er verder in door te dringen besloot kunstenaar en onderzoeker Sjoerd ter Borg niet de diepte in te gaan, maar…


  • Provo 2020


    De coronacrisis heeft de auto een flinke duw in de rug gegeven, ten koste van het openbaar vervoer. Dat hoeft geen probleem te zijn, mits de auto’s worden getemd en zich in de stad als gast gedragen. Het is tijd voor woonerven-nieuwe-stijl.


  • Alice in traffic land


    De inrichting van onze steden is te belangrijk om aan verkeerskundigen over te laten. Want dan gaan we Legostad achterna, waar de stoepen sinds de jaren tachtig aan beide kanten twee blokjes smaller zijn geworden om ruimte te bieden aan de auto’s.


  • Hier. Heerst. Veiligheid.


    De les van de coronacrisis is dat we onze kwetsbaarheid moeten verminderen. Niet meer lean and mean, maar buffers aanleggen. Niet meer just in time, maar just in case. Wat betekent dat voor de inrichting van de stad? Wat we nodig hebben zijn bankjes en gastheren – geen hekken en…


  • Groot-Amsterdam – vijf proefboringen


    Amsterdam is op alle mogelijke manieren verweven met zijn omgeving. De ‘republiek Amsterdam’ ziet dat te vaak als een vrijbrief om problemen over de schutting te gooien en de omgeving dictaten op te leggen. Waarnemend burgemeester Eenhoorn van Amstelveen zei bij zijn afzwaaien in april 2019: ‘Overal speelt de spanning…


  • De markt als sociale oase in tijden van lockdown


    Sinds Rotterdam op 8 mei als laatste stad overstag ging, zijn de markten in heel Nederland weer open, al is het op de meeste plaatsen in een uitgeklede opzet, met alleen food. De reden: markten zijn een ‘onmisbare schakel in de voedselvoorziening’. Maar het zijn ook de plekken waar je…


  • Panorama Noord


    Het was lichtbewolkt toen Sigrid van Essel op woensdag 15 februari 2017 de lift naar de 22e verdieping nam, vervolgens de trap naar de serviceruimtes en tot slot de uitschuifbare ladder naar het dakluik. Aan haar voeten lag Amsterdam-Noord.