Trefwoord: Bedrijventerrein

  • Domweg gelukkig rond knooppunt Diemen


    J.C. Bloem verkoos in zijn gedicht ‘De Dapperstraat’ de stedelijke wegen al boven de natuur. Journalist en stadsonderzoeker Tijs van den Boomen nam zijn advies ter harte en maakte een wandeling rond het ‘opvallend groene en relatief stille’ snelwegknooppunt Diemen.


  • Op de fiets langs de grenzen van de duurzaamheid


    Rondje Schiphol is een fietstocht van 42 kilometer langs stroomslurpers en verdwenen dorpen, oude forten en nieuwe kerken, gigantische loodsen en postzegelparkjes. De route die Tijs van den Boomen uitzette, is te vinden op de site van Podium voor Architectuur. Hieronder neemt hij de duurzame ambities rond de luchthaven onder…


  • Bij Schiphol stagneert Amsterdam


    De zuidwestflank van Amsterdam, gedomineerd door Schiphol, is een dode hoek. Door corona is groei voor Schiphol iets minder vanzelfsprekend. Kan de stad, hard op zoek naar ruimte voor woningen, toch die kant op bewegen?


  • Wat doet dat daar?


    Reclame rukt op langs de snelwegen. Reden voor de Rijksadviseur voor de Fysieke Leefomgeving om een gezant op pad te sturen. Vragen te over: van wie is die grond? En van wie is de paal? Wie bepaalt wat erop komt te staan? Waarom geven gemeentes eigenlijk een bouwvergunning af? En…


  • Leve de drukte


    Kantorengebied Sloterdijk, waar je vroeger nog niet dood gevonden wilde worden, is een levendige buurt geworden. Hier zie je dat drukte, waar Amsterdam zo graag over klaagt, ook positief kan werken.


  • Tijdelijkheid als motor voor vernieuwing


    ‘Tijdens de verbouwing gaat het leven door’, luidde in 1977 het motto van het festival van de Amsterdamse Dapperbuurt. De Binckhorst gaat nog een stap verder: de twintig jaar durende verbouwing bepaalt zelf mede de richting voor de Binckhorst.


  • Weg met de esthetiek


    Tijdens het netwerkdiner ‘Mobiliteit” in het NAi bepleitte Tijs van den Boomen om stukken snelweg aan te wijzen die gevrijwaard worden van enig visueel of esthetisch plan. Laat de verrommeling daar zijn heilzame werk doen.


  • De lintbebouwing van de A15


    In weerwil van alle ruimtelijke ordening slibt ook de A15 dicht: Sliedrecht en Hardinxveld-Giessendam zijn al aan elkaar gegroeid tot een bedrijventerrein van acht kilometer lang.


  • A10, A1, A6, A27…


    Voor zinloze zichtlocaties moet je in de Randstad zijn, dus besluit ik met de Nieuwe Kaart in de hand een snelwegrondje te rijden: A10, A1, A6, A27, A12, A2, A27, A15, A4, A20, A12, A4, A10.


  • Het supererf


    Onder de titel Eindhoven SUPERvillage pleiten Urban Affairs en -Scape voor een rigoureuze transformatie van Zuidoost-Brabant. Beide bureaus vatten de regio op als een uitgestrekte, dunbevolkte grootstad.


  • Garage met den bijbel


    In Den Haag hebben zwarte kerken hun plek gevonden op bedrijventerreinen, maar ook daar zijn ze niet veilig voor de Nederlandse regelzucht. Vlak voor kerst 2004 kregen zes kerken een ontruimingsbevel, vijf zijn er inmiddels dicht.


  • Pleidooi voor de tussenstad


    Over bedrijventerreinen spuit iedereen onbekommerd zijn gal: het zijn lelijke non-plaatsen, ze zijn onderling inwisselbaar en ze ontberen geschiedenis en levendigheid. Mooi niet.