Trefwoord: Openbaar Vervoer

  • In bus en metro tijdens de avondklok


    Een reis met het ov door een stille stad. „Gisteravond had ik drie passagiers. Lekker rustig.”


  • The proof of the station is in the eating


    Subjectieve ervaringen bepalen of we een plek omarmen, of ons er juist hartgrondig van afkeren. Daarom ben ik voor de evaluatie van het Loket Knooppunten op elk station twee broodjes gaan eten, een goedkoop en een duur. En ik kan u vertellen, dat viel niet altijd mee. Speech ter gelegenheid…


  • Naar een alzijdig station


    Negen stations kregen steun van het College van Rijksadviseurs. Tijs van den Boomen maakte een rondreis om te kijken wat de nieuwe aanpak bewerkstelligt. En at overal twee broodjes, een goedkoop en een duur.


  • Lopend langs lijn 13


    Dertig jaar geleden publiceerde Het Parool een serie wandelingen langs de Amsterdamse sociale woningbouw, de mooiste aflevering was die over lijn 13. Ik maakte deze wandeling samen met auteur Han Michel opnieuw. ‘Sommige complexen moet je koesteren, net als goedkope woonruimte, want die heeft een stad nodig.’


  • De Zaancorridor – Een verkenning op ooghoogte


    Station Krommenie-Assendelft laat zien hoe complex Transit Oriented Development (TOD) in de praktijk is. Woonwijk plus school plus station plus tunnel leidt niet automatisch tot een levendige plek.


  • On The Road!


    The Province of North Holland wholeheartedly opts for Transit Oriented Development (TOD), an integrated approach to public transport and spatial development. TOD is usually the domain of traffic engineers and planners; this book, however, gives designers free rein. BNA Research gave ten professional design teams and five teams of Delft…


  • Onder Weg!


    De provincie Noord-Holland kiest voluit voor Transit Oriented Development (TOD), de integrale benadering van openbaar vervoer en ruimtelijke ontwikkeling. Meestal is TOD het terrein van verkeerskundigen en planologen, dit boek geeft juist ontwerpers ruim baan. Tien professionele ontwerpteams en vijf studententeams van de TU Delft kregen van BNA Onderzoek de…


  • De mobiele stad – Over de wisselwerking van stad, spoor en snelweg


    Bereikbaarheid gaat niet alleen om snelheid, maar ook om het werk, de winkels en voorzieningen die je daarmee kunt bereiken. En hoe je daar met zowel auto, openbaar vervoer als fiets kunt komen. Een boek voor forensen en bestuurders, voor architecten en vervoerders, voor verkeersplanners en fietsers.


  • De vertramming van de rand


    Met een snelle tram van Ninove, Boom en Heist-op-den-Berg naar het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. ‘Er zijn twee mogelijkheden: een langzame tram die mensen bij wijze van spreken thuis ophaalt, of een snelle tram die weinig stopt.’


  • Over stad, spoor en snelweg


    We zijn niet meer in een uniforme mal te persen – we wonen hier, werken daar en winkelen, sporten en spelen op weer heel andere plekken. Dat vereist een nieuwe visie op de ruimtelijke inrichting en infrastructuur.


  • Benut Bestaande Stad en Netwerk (BESTNET)


    Of we het nu leuk vinden of niet: de komende vijftig tot honderd jaar zullen we het vooral moeten doen met het netwerk dat er op dit moment ligt. Het mobiliteitsnetwerk is daarmee een krachtig gegeven voor de ruimtelijke ordening.




  • Met de nachtbus naar Berlijn, dat is nog eens wat anders dan met de trein reizen. Slapen lukt niet, maar de zonsopgang in de bus is onovertroffen.