Trefwoord: Openbaar Vervoer

  • Rotterdam Centraal – Van publiek terrein naar ‘frictievrije ruimte’


    Het station. Een van de weinige plekken waar zakenvrouw en drugsrunner, forens en verslaafde nog met elkaar worden geconfronteerd. Niet lang meer, want er komen poortjes.


  • Van Doodstil naar Boerengat


    Met de bus in twee dagen van het Groningse Doodstil naar het Zeeuwse Boerengat – dat betekent 24 streekbussen, 120 strippen en één kaartje voor de polderbus. Een portret van de hedendaagse poldersjees.




  • Den Haag is een stad van extremen, in geen enkele andere Nederlandse stad zijn de verschillen tussen arme en rijke wijken zo sterk. Onzichtbare grenzen zorgen dat ieder op zijn plaats blijft. Tramlijn 10 snijdt als een mes door de lagen van de hofstad.




  • Water is fun: alleen in Rotterdam zijn al veertig rederijen actief met fuifschuiten, loveboats, cruiseschepen en watertaxi’s. Enige probleem: deze dobberende vloot ontbeerde fatsoenlijke plaatsen om aan boord te gaan.




  • ‘En daarna begint het ware geluk: ik stap in en de trein verlaat het station’. Zo prijst Remco Campert de NS aan.De werkelijkheid van de forenzen in de ochtendspits ziet er iets anders uit: gedwee laten ze zich op propvolle balkons persen.




  • Hoe kom ik in ’s hemelsnaam morgenvroeg om kwart voor negen met het openbaar vervoer op het Pannekoekendijkje in Coevorden? Sinds kort berekenen grijze informatiezuilen op twintig trein- en busstations de snelste route van en naar elk adres in Neder


  • De trein moet de stad in


    Het Rijk investeert flink in de spoorwegen in de Randstad, maar de grote steden denken al verder. Zij maken stuk voor stuk plannen voor de grote-stadstrein, die het midden houdt tussen metro, tram en trein. De files geven het ‘stadsspoor’ een flinke steun in de rug.