Trefwoord: Rotterdam

  • Jongeren dromen over monumenten


    Iets meer dan een eeuw oud is de Afrikaanderwijk, die net als de rest van het oude Rotterdam-Zuid rond 1900 uit de grond werd gestampt om de havenarbeiders te huisvesten die toestroomden uit Zeeland en Brabant – ‘de boerenzij’ noemden Rotterdammers die kant van de rivier. Na de oorlog kwam…


  • Het slot op de binnentuin


    Het Sint Franciscus Gasthuis werd eind negentiende eeuw gebouwd, overleefde in 1941 ternauwernood een Engels vergissingsbombardement en ging in 1975 alsnog tegen de vlakte. Op het ziekenhuisterrein verrezen drie woonblokken, elk voorzien van een binnentuin waar geheel in de geest van de jaren zeventig een openbaar pad doorheen liep, alleen…


  • Skaters en de stad


    Dit was vroeger een galgenveld en later kwam er een pesthuis bij, maar in de achttiende eeuw kocht de rijke familie Piek het Eiland van Feijenoord en zette er het ‘koepeltje van Piek’ neer, een theehuis dat in trek was bij de stedelijke elite. Toen eind negentiende eeuw de Nieuwe…


  • Provo 2020


    De coronacrisis heeft de auto een flinke duw in de rug gegeven, ten koste van het openbaar vervoer. Dat hoeft geen probleem te zijn, mits de auto’s worden getemd en zich in de stad als gast gedragen. Het is tijd voor woonerven-nieuwe-stijl.


  • De ademende stad


    Eén vierkante kilometer rond de Alexanderknoop was de testlocatie die BNA Onderzoek aandroeg om de Stad van de Toekomst te ontwerpen. Met Team CIAM XXI deed Tijs van den Boomen mee aan deze ontwerpstudie – we kozen nabijheid als principe.


  • De toekomst van de stad – aanzet tot een CIAM van de 21ste eeuw


    Weg met de scheiding tussen wonen, werken, recreëren en verkeer, het aloude stokpaard van de CIAM. Wij kiezen voor radicale menging op vier schaalniveaus: huishouden, buurtleven, stationsbiotoop en metropoollandschap. We organiseren zaken op een zo laag mogelijk niveau, want dat zorgt voor nabijheid. En we accepteren inefficiëntie, want dat maakt…


  • De straat met de zeven namen


    De voetganger is het kanarievogelte van het stedelijk weefsel. Dat je hem in Rotterdam niet veel ziet, is dan ook een slecht teken. Een verkenning van het project Streetwise Rotterdam aan de hand van twee lange wandelingen.


  • Hoe auto is Rotterdam nog?


    Als gastcurator van Streetwise doorkruiste ik de stad deze zomer lopend. Ik liep onder meer langs een van de weinige doorgaande historische stadsstraten, de zes kilometer lange route van het Rotterdamse centrum naar Schiedam.


  • Streetwise Rotterdam


    Voor het tweejarige studieprogramma van de Rotterdamse Academie van Bouwkunst maakte Tijs van den Boomen als gastcurator een boekje. Centrale thema’s: de lengte van de straat en de diepte van het bouwblok.


  • Juryrapport Architectuurprijs Rotterdam


    Zal een volgende jury weer een busreis van ruim vijftig kilometer nodig hebben om de geselecteerde projecten te bekijken, of kan ze de fiets nemen omdat dan alleen het centrum en de Kop van Zuid nog meetellen?


  • De havensnelweg


    Amsterdam speelt sinds kort een beetje voor Rotterdam: de nieuwe entree via snelweg A5 biedt de bezoeker een gratis haventour. Maar voor de echte liefhebber blijft het een beetje popperig.        


  • Rotterdam


    Er is veel vooruitgang geboekt in de oude wijken, zelfs ‘op Zuid’ gaat het veel beter dan tien jaar geleden. Toch blijven de problemen in Rotterdam groot. Zorgelijk zijn de ontwikkelingen aan de zuidrand van de stad.