Trefwoord: Snelweg

  • Knooppunt Holendrecht


    Je zou denken dat een eenvoudig knooppunt volstaat om de A2 en de A9 elkaar te laten kruisen, maar als je op de kaart kijkt zie je dat Holendrecht uit twee losse knooppunten bestaat, die twee kilometer uit elkaar liggen. En dat komt door de natuurbeschermers uit ’t Gooi. Aanvankelijk…


  • Knooppunt Watergraafsmeer


    Er zijn eigenlijk twee knooppunten Watergraafsmeer: een spoorknoop en een snelwegknoop, en dat levert een wandeling met maar liefst twee treinstations en veel volkstuintjes op. De spoorknoop dateert van net voor de oorlog, toen rangeerterrein Watergraafsmeer werd aangelegd en er een spoorboog naar het zuiden kwam, dwars over het terrein…


  • Knooppunt Amsterdam-Noord


    Een officieel snelwegknooppunt is Amsterdam-Noord niet, omdat hier een snelweg (ring A10) en een N-weg (de N247 naar Purmerend) elkaar kruisen, maar het levert wel een mooie wandeling op, dus mag het toch meedoen. Je start – hoe kan het ook anders – vanaf metrostation Noord (eindpunt lijn 52). Verse…


  • Knooppunt Amstel


    Knooppunt Amstel is een instapmodelletje: je loopt voor een groot deel door erkende groengebieden als de noordelijke punt van de Amstelscheg en het Oeverbos. Neem de metro naar station Overamstel (lijn 51 of 50 vanaf Amsterdam Centraal) en pak de uitgang aan de westzijde. Daal de trap af en je…


  • Verkeerswisselaars Machelen en Zaventem


    De verkeerswisselaars van het Brussels Gewest liggen bijna allemaal op Vlaams grondgebied. Zo ook Machelen en Zaventem, die samen een dubbel knooppunt vormen dat er op de kaart uitziet als een kluif. Deze wandeling van krap tien kilometer voert rondom beide knopen heen, maar je kunt haar ook als een…


  • Knooppunt Sloterdijk


    Bij bijna elk knooppunt zie je wel tentjes van daklozen, maar Sloterdijk spant de kroon. En daarbij is het niet eens een officieel knooppunt, want met de auto kunt je alleen aan de noordzijde wisselen tussen de A5 en de Ring A10. Aan de zuidzijde was onvoldoende ruimte voor de…


  • Knooppunt Coenplein


    Het Coenplein en de daarmee verbonden dubbele Coentunnel hebben de harde klank van zowel filemeldingen als de moorddadige naamgever Jan Pieterszoon Coen, maar ze leveren een verrassend groene wandeling op. Neem op station Sloterdijk lijn 36 en stap uit bij bushalte Oostzanerdijk (je kunt daar ook vanaf metrostation Noord komen…


  • De snelweg die er nooit kwam


    Bijna liep er door de Westelijke Tuinsteden in Amsterdam nóg een snelweg. Op tekeningen begin jaren 30 was deze Noord-Zuidweg al ingetekend door stedenbouwkundige Van Eesteren. Wie goed kijkt, ziet al wandelend langs het tracé her en der restanten van wat een plan bleef.


  • Piet van de A2


    Een snelwegportaal blijkt de ideale plek voor ooievaars om te nestelen.


  • De A11 ontbreekt nog in de Omgevingsvisie Amsterdam 2050


    Of ik wilde reageren op de Ontwerp Omgevingsvisie 2050? Ik kreeg welgeteld zeven minuten om het doorwrochte stuk van ruim 250 pagina’s te bespreken. Dit is de tekst die ik uitsprak op het webinar Duurzaam en gezond bewegen op 16 februari 2021.


  • Je conserverai


    Graffiti, korstmossen, leksporen, barsten, roest, zwerfafval, betonrot, scheuren, vlekken – op de valreep van zijn termijn als Rijksadviseur voor de Fysieke Leefomgeving wendt Berno Strootman zich tot de minister en haar directeuren-generaal met een emotionele ‘onderhoudsbrief’.


  • De mooie berm – Over architectuur, schoonheid en functie


    De berm staat onder druk door wegverbredingen, bezuinigingen op ecologisch beheer, oprukkende reclamemasten en zonnepanelen. Een pleidooi voor maatwerk, in het kielzog van landschapsarchitect en dendroloog Overdijkink, die bijna een eeuw geleden de basis legde voor een landschappelijke inrichting van verkeerswegen.