De A10 is de verkeersader rond het hart van Amsterdam. Tijs van den Boomen verkende de 32 kilometer asfalt in een tiendelige serie. Vandaag deel 10. Oranje-rood-groen-oranje-rood. In hoog tempo verschiet het verkeerslicht onder aan de S101 van kleur, steeds mag één auto invoegen in de langzaam rijdende file voor de Coentunnel. Een kluwen auto’s verstopt de toevoerwegen, geroutineerd scheurt een taxi over de vluchtstrook voorbij. Ondanks de toeritdosering staat de buitenste buis van de Coentunnel op de vierde plaats in de file-topvijftig, de binnenbuis staat op nummer dertien. En, nu de gemeente het besluit over een tweede Coentunnel wederom heeft opgeschort, lijkt de eerste plaats haalbaar. Plotsklaps dalen de slagbomen voor de tunnelmond: infraroodmeters hebben een te hoog geladen vrachtwagen gesignaleerd. Soms is het tien keer op een dag prijs, vandaag komt de eerste melding pas om 12.35 uur binnen bij Bergings Centrale Amsterdam. René van Lemmeren (34) springt in zijn Jeep en rijdt achteruit over de vluchtstrook naar de plaats des onheils. Vooraan in de file staat een lijkwagen, per portofoon geeft Van Lemmeren de verkeerscentrale opdracht de slagboom even te openen. Op hoge poten komt een mantelpak-dame haar auto uit, zij wil ook, ze heeft een belangrijke afspraak en dit is verdorie al de derde keer in anderhalve week. Van Lemmeren haalt zijn schouders op en meet de vrachtwagen na met een uitschuifbare stok. In driekwart van de gevallen is het een ‘zeiltje’: tegenwind heeft het dekzeil doen opbollen en stilstaand blijkt de wagen niet te hoog. Maar nu niet, zelfs nadat de Maltese chauffeur de lucht uit zijn vering heeft laten lopen meet de wagen 4 meter en 12 centimeter. Via het wrakkenterrein aan de rechterkant verlaat de vrachtwagen de snelweg en om 12.46 uur wordt de weg weer vrijgegeven. De chauffeur komt er met een waarschuwing vanaf: ‘Je kunt je kop wel in de wind hangen, maar zo’n jongen heeft niet meer dan een paar honderd gulden voor benzine meegekregen. Met braniegozers heb ik geen medelijden, dan laat ik de politie wel meteen komen.’ Eigenlijk moet de chauffeur met de pont, maar Van Lemmeren verwijst hem naar de Zeeburgertunnel. Ook daar staan borden met maximaal vier meter doorrijhoogte, in werkelijkheid is al rekening gehouden met de wat ruimere Europese richtlijnen. Op het wrakkenterrein aan de andere kant van de weg schuilen twee werkmannen in hun bestelauto. De nieuwe praatpaal bleek na drie weken last te hebben van kabelbreuk. Dus belde de ANWB naar Rijkswaterstaat – de eigenaar van de palen – die vervolgens de PTT belde – de verantwoordelijke voor het kabelnetwerk – die ten slotte een aannemer uit Heerhugowaard belde om een gat te graven. Op hun butagasbrander hebben de mannen net verse koffie gezet. Iets verderop ligt de grondbank van de gemeente: de opslagplaats voor grond uit de bouwputten in de regio. Alle ‘grondstromen’ hebben een eigen nummer en worden strikt gescheiden gehouden, dus liggen er kleine bergjes van vijftig ton van het gat voor een ondergrondse afvalcontainer, maar ook 90.000 ton van de parkeergarage van het Museumplein. Na herbemonstering en analyse gaat de schone grond terug de stad in, met de licht vervuilde ‘hergebruikgrond’ wordt het Coentunneldok volgestort. Ook bij de aanpalende autosloperij hebben afvalscheiding en computer hun intrede gedaan. ‘Toen mijn vader twee jaar geleden stopte, heb ik erkenning aangevraagd bij Auto Recycling Nederland’, zegt Anneke Janssen-Strijdonck (39), ‘nu zijn we een officieel auto demontagebedrijf.’ Maar als ze de telefoon opneemt zegt ze gewoontegetrouw: ‘Sloperij, met Anneke.’ ‘Steeds minder mensen sleutelen, dus van particuliere klanten moet je het niet meer hebben. Als erkend bedrijf krijg je 150 gulden per auto van de ARN. Ramen, vloeistoffen, banden, gordels, PUR-schuim, alles gaat apart.’ Midden in het Coenplein, waar de E22 en de E35 elkaar ontmoeten, ligt een loos viaduct. Bijna tien jaar geleden is het gebouwd, als aanvoerroute van de tweede Coentunnel. Rijkswaterstaat blijft hopen dat het ooit te pas zal komen. Onder het knooppunt ligt nog een deel van de oude toevoerwegen naar de Coentunnel, nu zijn ze in gebruik als busbanen. Crossers gebruiken de wegen als sluiproute naar het verwilderde terrein links van de snelweg. Hier komen de hoogspanningsleidingen van de Hemcentrale de grond uit, de een gaat linksaf naar Zaanstad, de ander rechtsaf met de ring mee. Zoals alle wijken in Noord, is ook nieuwbouwwijk Oostzanerwerf een eiland omgeven door slootjes. ‘Zoekt u iemand?’ vraagt een blond meisje als ik uitstap, ‘u kijkt zo verdacht.’ Aan de andere kant van het viaduct loopt een zandpad parallel aan de A10, een man in overall wet zijn zeis. ‘Het is zo nat dat de koeien meer kapot trappen dan opeten. “Eten met twee bekken” noemen ze dat. Daarom moet ik ze bijvoeren.’ Klaas Schaft (68) is een hobbyboer met twee koeien en een kalf, zestig konijnen en zestig ganzen. Het onkruid in de berm vindt hij een aanfluiting: ‘Mijn vader had na de oorlog een stuk dijk, toen was het verboden om dat spul te laten staan. Nu laat Rijkswaterstaat het maar groeien en moeten wij spuiten om de berenklauw van ons land te houden.’ De tijden zijn inderdaad veranderd. Rijkswaterstaat commandeert niet meer, maar hurkt op zijn knieën om automobilisten op te voeden. Op een bord heet een olijk mannetje met hoge hoed en livrei de automobilist ‘welkom op deze ritslokatie’. Bij hectometer 33,0 – net voorbij het viaduct over het Twiske – klim ik in de stromende regen over de vangrail. Nog 64 stappen tot bordje 1,0. Geen spoor meer van de wieldop die hier tien weken geleden lag.
Taal / Language
Boeken
- Asfaltreizen – Een verkenning van de snelweg
- Binckhorst Magazine
- De marktgids voor Amsterdam
- De mobiele stad – Over de wisselwerking van stad, spoor en snelweg
- De Ronde van U.
- De vierkante meter
- Eigen baas – Kort & krachtig
- Eindhoven Hoofdstad
- Groeten uit Vinexland
- Handboek Eigen Baas (gratis)
- Het land van Lely – Reisboek in 103 stukken
- Kruispunt Utrecht
- Kunstwerken & Kunstwerken
- Lelysteden – Een associatieve reisgids
- Naar een alzijdig station
- Onder Weg!
- Ruimte voor de Amsterdamse binnenstad
- Slim Zand – Hoe ASML verscheen in Veldhoven
- Snelweg x Stad
- Stedelijke vraagstukken, veerkrachtige oplossingen
- Streetwise Rotterdam
- Turtle 1 – De auto uit Afrika
- Wij zijn goed
Kranten en tijdschriften
- AD Magazine
- Academie van Bouwkunst
- Arcam
- Archined
- Architectuur Lokaal
- Arma
- Autoweek
- BPD Magazine
- Blauwe Kamer
- Bouw
- Brussel Deze Week
- CRa
- De FLA-krant
- De Gids
- De Groene Amsterdammer
- De Journalist
- De Volkskrant
- De Zaak
- HP/De Tijd
- Het Financieele Dagblad
- Het Parool
- Humanist
- Intermediair
- Lira Bulletin
- Lucasx
- Mainline
- Metro
- Mooi Nederland
- NRC Handelsblad
- NRC Magazine
- NRC Next
- NRC Weekblad
- New Business
- OneWorld Magazine
- Podium voor Architectuur
- Psy
- S+RO
- Smaak
- Spiegel Online
- Stad-Forum
- Tijdschrift voor Sociale Vraagstukken
- Trouw
- Uit&thuis
- VPRO Gids
- Veldhovens Weekblad
- Vrij Nederland
- Wallenburgtribune
- Wij maken Nederland
Projecten
Onderwerpen
Series
Trefwoorden
- Aids
- Amsterdam
- Architectuur
- Auteursrecht
- Auto
- Bajes
- Bedrijventerrein
- Berlin
- Bos en Lommermarkt
- Brussel
- China
- Corona
- Drugs
- Eindhoven
- Fietsen
- Ghana
- Groot-Amsterdam
- India
- Luchthaven
- Markt
- Monumenten
- Ontwerpen
- Openbaar Vervoer
- Openbare ruimte
- Psychiatrie
- Reclamemasten
- Rotterdam
- Schiphol
- Shopping
- Snelweg
- Teksten voor fotoboeken
- Toerisme
- Veiling Aalsmeer
- Veldhoven
- Verboden toegang
- Verrommeling
- Vinex
- Wegen