Krant of tijdschrift: De Groene Amsterdammer

  • Verrassende winnaar Brusseprijs 2021


    Een aanstekelijk boek over de samenhang tussen verkeer en ruimte. Het strekt zich uit van zaken zo prozaïsch als de afstelling van verkeerslichten tot het verhullende taalgebruik dat onze blik richt en ons denken stuurt.


  • Provo 2020


    De coronacrisis heeft de auto een flinke duw in de rug gegeven, ten koste van het openbaar vervoer. Dat hoeft geen probleem te zijn, mits de auto’s worden getemd en zich in de stad als gast gedragen. Het is tijd voor woonerven-nieuwe-stijl.


  • De markt als sociale oase in tijden van lockdown


    Sinds Rotterdam op 8 mei als laatste stad overstag ging, zijn de markten in heel Nederland weer open, al is het op de meeste plaatsen in een uitgeklede opzet, met alleen food. De reden: markten zijn een ‘onmisbare schakel in de voedselvoorziening’. Maar het zijn ook de plekken waar je…


  • ‘Een goedlopend sociaal mechaniekje’


    Hoe wordt een openbaar gebouw aantrekkelijk voor een sociaal breed publiek? Architect Frank van Klingeren had het antwoord daarop eind jaren zestig met De Meerpaal in Dronten. En nu is er ook de LocHal in Tilburg. ‘Een echte Van Klingeren 2.0.’


  • Global village Veldhoven


    Terwijl het aantal asielzoekers daalt, stijgt het aantal EU-burgers en Aziaten dat naar Nederland komt. In Veldhoven is techgigant ASML de grote trekker van kenniswerkers. Hoe vergaat het de expats? ‘The Dutch are friendly, not friends.’


  • Nóg een kaaswinkel: goed of slecht?


    De gouden mix van wonen, werken en recreatie staat onder druk. Pas als je goed kijkt naar de zeventig buurten van de binnenstad krijg je zicht op de problemen. En op de sleutel tot de oplossing: de Amsterdamse eigenzinnigheid.


  • Oude stad van nieuwe stenen


    Tokio is met 38 miljoen inwoners de grootse stedelijke agglomeratie ter wereld. Toch is het geen onleefbare stedelijke woestenij, eerder een vriendelijk, gigantisch dorp. Wat kan het snel groeiende Amsterdam daarvan leren?


  • Welkom in de elektrische stad


    Niet alleen worden auto’s veiliger, schoner en stiller, ze gaan straks ook elektriciteit leveren aan de stad. In 2050 zijn autobezitters geen consumenten meer, maar producenten die worden betaald om naar de supermarkt te komen.


  • Van mijlsteen naar mijlsteen


    Zelfs een niet-gebouwde snelweg tussen Rotterdam en Amsterdam laat al sporen in het landschap achter. Dan verbaast het niet dat de Romeinse wegen de millennia hebben doorstaan.


  • Love London, Go Dutch


    Londen trekt 1,25 miljard euro uit voor de fiets en beschouwt Nederland daarbij als gidsland. Waarom eigenlijk? Toeval en beeldvorming speelden daarbij een grote rol, want ons fietsbeleid dragen we niet écht uit.


  • De vorige vinex


    De groeikernen staan in een slecht daglicht, ze zijn saai, suburbaan en schraal. Toch hebben ze volgens de ‘Atlas Nieuwe steden’ meer kwaliteit dan hun opvolgers, de vinexwijken. Klopt dat? De proef op de som in Nieuwegein.


  • Tussen modder en model – Stedenbouw van onderop


    Nederland was altijd het land van de tekentafels, maar de regelzucht en de crisis hebben de topdownplanning lamgelegd. Wat kunnen we leren van andere landen? Voorbeelden van stedenbouw van onderop uit het krimpende Liverpool en de booming Balkan.