Medium: film

  • ‘Noem het geen markt!’


    Weer dreigt de Bos en Lommermarkt te worden opgeheven. Bij de vergadering van de stadsdeelcommissie vroeg ik inspreektijd. Ik kreeg drie minuten, het werd met Q&A een half uur. “Noem het een sociaal interventie, noem het experiment, noem het net als in Betondorp een aantal standplaatsen, noem het zoals u…


  • Street heroes


    In the affluent West, street trade has practically disappeared. Everywhere else, newcomers and old-timers are trying to earn a living within a few square meters.


  • De helden van de straat


    In het rijke, overgereguleerde westen is de straathandel zo goed als verdwenen, maar overal elders proberen nieuwkomers en oudgedienden op luttele vierkante meters in hun levensonderhoud te voorzien.


  • De Demerbewoners


    Op de Demer, de duurste winkelstraat van Eindhoven, is de leegstand zelfs 88 procent. Nog een paar bewoners houden stand. Een filmportret.


  • Hyperconsumentisme


    Die inwisselbare rode klinkers, die inwisselbare filialen van Ici Paris, die inwisselbare agenten op inwisselbare city bikes, dit is control space in één beeld.


  • Tel uit je verlies


    ‘Henriëtte’, zei oma altijd tegen mijn moeder, ‘Henriëtte, het pand op de Demer moet je nooit, maar dan ook nooit verkopen.’ Mijn oma was een zakenvrouw, mijn moeder helaas niet.


  • Welkom in Control Space


    Nederlanders besteden ruim een vijfde deel van hun vrije tijd aan funshoppen, dat is meer dan aan sport en cultuur samen. Deze economische kracht leidt tot de opkomst van Control Space.




  • Journalist Tijs van den Boomen en filmmaker Gerard van der Wardt maakten op de Demer, het meest platgetreden stukje winkelstraat van Eindhoven, een film over dit fenomeen: Welkom in Control Space. ‘Het enige doel is hier consumeren.’