• De naoorlogse wijken gaan in rap tempo tegen de vlakte: portiekwoningen zijn slecht, eengezinswoningen zijn goed. Vaak gaan daarbij de kwaliteiten van de wijken – heldere structuur, veel groen, zorgvuldige architectuur – verloren.




  • Een driedimensionale film die je heel Nederland laat zien, voelen en zelfs ruiken – dat is het idee achter Holland Experience. Maar deze toeristenattractie is ook een slimme demonstratie van de Hollandse koopmansgeest.




  • Lekker scheuren is niet meer genoeg: de indoor kartingbanen moeten hun publiek steeds meer kunnen bieden. Spectaculaire circuits op opvallende locaties, horeca en arrangementen erbij. ‘Indoor en outdoor verhouden zich als een eend tot een Ferrari.




  • Met de nachtbus naar Berlijn, dat is nog eens wat anders dan met de trein reizen. Slapen lukt niet, maar de zonsopgang in de bus is onovertroffen.




  • Uitspanningen van weleer, hoe handhaven ze zich? Vandaag de pier van Scheveningen, sinds 1991 in handen van het Van der Valkconcern.




  • Uitspanningen van weleer, hoe handhaven ze zich? Vandaag de Pyramide van Austerlitz, de uitgezakte zandberg op de Utrechtse Heuvelrug.




  • In het Limburgse dorp Heel hebben zeven op de honderd inwoners een verstandelijke handicap. Maar alleen de nieuwe rijken wonen achter hekken.


  • Zand


    Dat de Nederlanders hun land op de zee hebben veroverd is een hardnekkige mythe. In werkelijkheid vernietigden ze hun land zelf, om het daarna met dijken en gemalen weer op te bouwen.


  • Vathorst hoofdstad?


    Dat Vinexwijken op de moederstad lijken waaraan ze zijn ontsproten, zoals ik tijdens deze reis ontdekte, blijkt ook hier op te gaan. Amersfoort is een burgerlijke stad, in de goede zin van het woord.


  • Het fundament – H+N+S in de jaren negentig


    Ter ere van het dertigjarig bestaan van het bureau organiseerde H+N+S Landschapsarchitecten drie groepsgesprekken met opdrachtgevers, samenwerkingspartners en oud-collega’s. Tijs van den Boomen deed verslag, hieronder de terugblik op het eerste decennium.




  • Deel 7: Nederland. Een Litouwse chauffeur wacht met zijn zoon en compagnon al uren op een telefoontje van de baas om te horen waar ze heen moeten. Ze verwarmen een blik gevulde koolbladeren op een butagasbrander.




  • Deel 8: België. Een wegroestend wachthokje bij douanepost Arendonk herinnert aan de tijd voor de Europese Unie. Tot 1993 zat daarin een ambtenaar die van elke vrachtwagenchauffeur een gestempelde briefje in ontvangst nam. Een half miljoen per jaar.