• De burger verweert zich steeds heviger tegen de komst van bedrijven in zijn buurt, of het nu om vuurwerkfabrieken, cafés of verfmengerijen gaat. Zero-tolerance luidt het parool als het om overlast gaat. En dus blijven we monotone Vinex-locaties en afgelegen bedrijfsterreinen bouwen.


  • Towards the Legible Street


    A new approach to traffic engineering emerges from Denmark and The Netherlands. Out go all the signs, traffic lights, kerbs and zebra crossings of traditional street design.




  • ‘Juridisch is het allemaal niet zo moeilijk’, zegt de jurist van de gemeente Almere, ‘je moet deze straat gewoon zien als een horizontale flat.’ Wethouder Bijl slikte de bitter pil en hoopt maar dat er geen slagbomen komen.


  • Meer Nescio dan Slauerhoff


    Even lijkt het of de brug bij Schalkwijk gele leuningen heeft gekregen en een half transparant windscherm, maar vlak boven de pijler rechts op de foto zie je dat het geen scherm is, maar een blauw vlak. Geel en blauw op een brug, dat moet een trein zijn.


  • Ceci n’est pas un rond point


    Laat mij uw rotondes zien en ik zal zeggen wie u bent. Dat valt in Brussel niet mee, want dat is een lappendeken van onafhankelijke gemeentes, die elk hun eigen geschiedenis en autonomie koesteren. Dus is er een 23-delige serie nodig om de stad te leren kennen, te beginnen met…


  • Grensgeschillen


    Koekelberg – Sinds 1 september mag je op deze Koekelbergse rotonde officieel alleen nog maar kort parkeren, tenminste aan de noord- en oostzijde. De andere kant van het plein is namelijk Molenbeeks grondgebied en daar mag je onbeperkt gratis parkeren


  • Gekraakt


    Anderlecht – Ik gluur door de ramen en zie een matras met een bruine deken, een flesje water, een spiegeltje en twee slippers die netjes naast elkaar staan. Huiselijke orde te midden van een postindustrieel landschap.


  • Gekkenhuis op een zevensprong


    Sint-Gillis – Het vertrouwde rotondebord met drie witte pijlen ontbreekt, er staan alleen een bord dat je verplicht rechtsom te rijden. Een miniem verschil met grote gevolgen: voorrang voor verkeer dat de rotonde opkomt.


  • Rond Punt der Burgemeesters


    Evere – Het was burgemeester Jules Anspach die de opdracht gaf voor de aanleg van de begraafplaats en die haar in 1877 opende. Twee jaar later lag hij er zelf, op een prominente plek aan het ‘Rond Punt der Burgemeesters’.




  • Steven Fleming prijst de successen van Nederland en Denemarken op fietsgebied, maar toch vindt hij het aandeel van de fiets er volstrekt onvoldoende. Honderd procent moet het doel zijn, voor minder doet hij het niet. Overdreven? Zeker. Maar ook inspirerend.


  • De havensnelweg


    Amsterdam speelt sinds kort een beetje voor Rotterdam: de nieuwe entree via snelweg A5 biedt de bezoeker een gratis haventour. Maar voor de echte liefhebber blijft het een beetje popperig.        


  • Wereldauto


    In de grootste autowerkplaats van Afrika zetten kunstenaar Melle Smets en onderzoeker Joost van Onna met de Turtle 1 een ‘Afrikaanse’ auto in elkaar. Het werd een uitputtingsslag, daar in Ghana.