Serie: De A4

  • Domweg gelukkig aan de A4


    Wandelroutes voeren altijd langs traditionele pittoreske plekjes en zijn dus onbruikbaar voor de snelwegflaneur. Vandaar deze route langs de randen van de Haagse vinex-wijk Ypenburg


  • De Van der Valksessies


    In twee sessies in de Van der Valkrestaurants – Hoofddorp en Wouse Plantage – spraken gewone weggebruikers zich uit over de kwaliteit van de A4. Dat leidde tot opmerkelijke uitspraken.


  • De lifter


    Het zijn steevast deskundigen die het hoogste woord voeren over snelwegen, maar wat vinden dagelijkse gebruikers eigenlijk van de A4? Om die vraag te beantwoorden liftte Tijs van den Boomen van A naar B, oftewel van Amsterdam naar Bergen op Zoom.


  • De drukste weg van Nederland


    De A4 is de nieuwe nummer één in de file-toptien. De snelweg van Amsterdam naar België is uitgegroeid tot hét hoofdpijndossier van Rijkswaterstaat. Al liftend brengt Tijs van den Boomen de weg in kaart.


  • De economische snelweg


    In de Haarlemmermeer is de A4 bij uitstek een economische snelweg, dat bewijzen zowel de Big Mac-index als de groei van de bedrijventerreinen rond Schiphol.


  • De juridische snelweg


    De A4 door Midden-Delfland vormt een paradox van afwachten en anticiperen, van kwaliteitsimpulsen en landschapsvernietiging, van blokkeren en compenseren, van coalities en verraad, van juridische actie en polderen.


  • De snelweg van de toekomst


    Bescherming van panorama’s is niet belangrijk om de landschappelijke kwaliteit van snelwegen te waarborgen, het weghalen van afslagen biedt een veel betere bescherming. Aldus de nieuwe Rijksadviseur voor de Infrastructuur.


  • Zuiderbuur


    Magdalena Picavet is de reddende engel die me aan het einde van de middag oppikt aan de verlaten afslag Sint Job in ’t Goor en die me in één ruk naar Schiphol brengt. Ze is en liefhebster: ‘Ge komt ogen te kort als ge wilt genieten van uwen weg.’


  • Cabrio


    Cabriorijder Marcel van der Feest, die me een lift geeft van Rotterdam naar Numansdorp, houdt wel van bedrijventerreinen. Op voorwaarde dat je kunt zien wat ze verkopen. Gesloten dozen vindt hij niks.


  • De Trucker


    Trucker Gerard, die me door de Beneluxtunnel van de ene kant van Rotterdam naar de andere brengt, wil twintigbaanswegen. Maar niet ten koste van het groen: ‘Natuur heb er ook alles mee te maken en je ken niet blijven bouwen.’


  • Ruim op, die A4


    Klaas Roorda, een mediator in een Opel Corsa die me oppikt in de Hoeksche Waard, zou liefst zelfs de blauwe ANWB-borden willen verwijderen om het zicht op het landschap niet te verstoren.