Soort bijdrage: Reportage



  • ‘Och jongen’, zegt een bejaarde vrouw die bramen plukt onder het viaduct, ‘vroeger kon je hier zo ver kijken. Toen mijn zoon in dienst ging kon ik hem helemaal nawuiven.’




  • In Zaanstad staat het stadhuis in de polder. De industrie beheerst het centrum, compleet met bodemvervuiling en teruglopende werkgelegenheid. Aansluiting bij Amsterdam moet de Zaanse werkgelegenheid waarborgen.




  • Bij de huidige grondprijs is Griffejoens oprijlaan ruim 3,2 miljoen gulden waard. Niet slecht voor een voormalige autosloper.




  • De achterdeur staat open, klompen staan klaar voor het werk in de moestuin. In het vergrijsde strooien dak is met moeite het jaartal 1934 te ontwaren, de cijfers erboven zijn onleesbaar.




  • Een doodlopende weg tussen de rioolzuivering en het Buiten-IJ is hun afwerkplaats. Geen bushokjes zoals op de gedoogzone aan de Theemsweg, maar een ‘calamiteitensteiger’ van Rijkswaterstaat.




  • Een blonde hooggetoupeerde dame hijst schielijk een jarretel op, een zoete parfumwalm drijft uit het open raampje. De dikbuikige bestuurder beëindigt laconiek zijn mobiele telefoontje: ‘Zeg maar hoeveel de schade bedraagt.’




  • Een glimmend aluminium geluidsscherm omlijst de noordelijke A10 als de steile wand van een wielerbaan. Van nabij blijkt het metaal dof en roetig, de klimop op de stalen rekken is deels verpieterd.




  • Op de snelweg is niets te zien. Dus schakelen we terug naar een half wakende, half slapende toestand en komen pas onder aan de afslag weer bij onze positieven. Maar is de snelweg wel zo saai?




  • Een tocht langs de Nederlandse kust in vijftien afleveringen, van Het Zwin tot Schiermonnikoog. Deel 14: Ameland. Hier geen plannen voor duindoorbraken en verstuiving, Rijkswaterstaat is nog ‘onze hoop in bange dagen’.




  • De kermis heeft gelovigen en socialisten getrotseerd, maar dreigt nu aan ambtenaren ten onder te gaan. De exploitanten laten zich niet kisten. ‘Als de winter voorbij is, ben ik net een koe die dansend de wei in gaat.




  • Om files te voorkomen begint het meeste onderhoud aan snelwegen pas om acht uur ’s avonds. Rijkswaterstaat regelt het verkeer, particuliere aannemers voeren het werk uit. Een avond met de onderhoudsploeg van de A2.




  • Frequente radarcontroles hebben de gemiddelde snelheid op de A2 flink teruggebracht. Maar persoonlijke toezicht van oom agent blijft noodzakelijk. Een dag op stap met het anti-ergernisteam van de politie. ‘Overdonderend moet het zijn, als een goed geoliede machine.’