Taal: Nederlands

  • Op bezoek in de werkplaats van de toekomst


    Leeuwarden was in 2018 niet alleen het epicentrum van de Europese cultuur, hier maakten Landmakers en kunstenaars, ambtenaren en scholieren, betrokken bewoners en nieuwsgierige passanten nieuwe plannen voor ons land.


  • De helden van de straat


    In het rijke, overgereguleerde westen is de straathandel zo goed als verdwenen, maar overal elders proberen nieuwkomers en oudgedienden op luttele vierkante meters in hun levensonderhoud te voorzien.


  • De rechtvaardige stad


    Simon Franke en Wouter Veldhuis verkenen de vraag hoe de stedenbouw moet reageren op de economisering van de ruimte. Een aanrader.


  • De toekomst van de stad – aanzet tot een CIAM van de 21ste eeuw


    Weg met de scheiding tussen wonen, werken, recreëren en verkeer, het aloude stokpaard van de CIAM. Wij kiezen voor radicale menging op vier schaalniveaus: huishouden, buurtleven, stationsbiotoop en metropoollandschap. We organiseren zaken op een zo laag mogelijk niveau, want dat zorgt voor nabijheid. En we accepteren inefficiëntie, want dat maakt…


  • Lof der domme mobiliteit


    Technologie zal onze steden niet leefbaarder maken, integendeel. Wat we nodig hebben zijn geen slimme auto’s en smart cities, maar slimme stedenbouw.


  • Ecocratie (met dank aan de Chinezen)


    Hoe zien verstedelijking, infrastructuur en mobiliteit er in 2050 uit? Het Planbureau voor de Leefomgeving verkent vier scenario’s, een daarvan is Ecocratië. Schetst Tijs van den Boomen in zijn column een nachtmerrie of een wenkend perspectief? Of is dat hetzelfde?


  • En de Jonge Maaskantprijs 2017 gaat naar… Arna Mačkić


    De jury beloont Arna Mačkić (1988) met de Jonge Maaskantprijs 2017 voor haar zoektocht naar ‘inclusieve architectuur’ en naar nieuwe vormen van publiek domein. Mačkić ontwerpt niet alleen, ze reflecteert ook in woord en geschrift. Ze is een verbindende stem, die de wonden van het verleden heelt, zonder de littekens…


  • De auto eruit, de loopriksja erin


    Kolkata is de slechtste autostad van de wereld, blijkt uit Duits onderzoek. Wat te doen? Flinke verkeersdoorbraken maken en gescheiden rijbanen? Of toch liever ruimte voor de benenwagen?


  • Lawaailandschappen


    Honderd jaar geleden begon Schiphol op een veldje ver weg van Amsterdam, de eerste vijftig jaar leek er geen vuiltje aan de lucht. Pas in de jaren zeventig, toen luchthaven en stad in hoog tempo naar elkaar toe begonnen te groeien, bleek hoe dichtbij dat veldje eigenlijk lag. Twee boeken…


  • Stedelijke vraagstukken, veerkrachtige oplossingen


    Traditioneel lost de stedenbouw problemen op door koele deductie en een top-down aanpak. Slechts weinigen geloven daar nog in. De huidige generatie architecten, stedenbouwers en landschapsarchitecten weet dat ze coöperatiever en slimmer te werk moet gaan om onze stedelijke regio’s gezonder en vitaler te maken, betoogt Tijs van den Boomen.…


  • Luchtplaats


    De gedetineerden zijn al lang weg uit de Bijlmerbajes, anno 2017 wordt een deel van de torens nog gebruikt als asielzoekerscentrum annex broedplaats. Het wachten is op een nieuwe invulling. Samen met onder andere Wonam, KCAP en Zus werkte Tijs van den Boomen aan een transformatieplan met de titel Luchtplaats.…


  • Onstilbare reislust


    Mobiliteit vormt vanaf 2030 de grootste bron van CO2-uitstoot, drastische maatregelen zijn dus nodig om de klimaatdoelstellingen te halen. Maar duurzaamheid is meer, door de eenzijdige nadruk op broeikasgassen dreigt de ruimtelijke component ondergesneeuwd te raken. Tijs van den Boomen keek naar de grootste uitstoter (de auto) en de sterkste…