Trefwoord: Bedrijventerrein

  • Binckhorst Magazine


    BincK portretteert het beroemdste bedrijventerrein van Den Haag. Herstructurering zal dit binnenstedelijke terrein de komende decennia ingrijpend veranderen. De dwingende aanbeveling van Binck luidt om daarbij grote voorzichtigheid te betrachten.


  • Steriele weidewinkels


    Bedrijventerreinen hoeven niet per se lelijk te zijn, blijkt uit de acht voorbeelden die Werk in uitvoering verzamelde. Maar het blijven steriele gebieden, waar je na sluitingstijd niets te zoeken hebt. Een gesprek met Dirk Bergvelt aan de snelweg.


  • Zalmhuis


    De VVD’er is een gespleten mens. Zijn liberale beginselen dwingen hem om de vrijheid en de moderniteit te omhelzen, maar in zijn hart schuilt een nostalgicus die terugverlangt naar overzichtelijker tijden.




  • Drie voorbeeldprojecten moeten de aandacht vestigen op de kwaliteit van bedrijventerreinen. Of moeten we zeggen: van werklandschappen? In ieder geval krijgen landschapsarchitecten en stedenbouwers meer invloed bij het ontwerp en bij de herstructurering.




  • Maar sprookjes bestaan niet, en in de luxueuze plannen dreigt dan ook een groep buiten boord te vallen: de oude mannen op de brommers die nu nog een tuin op De Hoge Weide hebben.




  • Tussen de kippenslachterijen, automatiseringsbedrijven en groothandels zijn nog een paar percelen onbezet, zoals het maisveld dat ingeklemd ligt tussen transportbedrijf Van Amerongen en geurstoffenfabrikant Aroma Chemicals. Als het aan de VVD ligt komt hier het eerste Eroscentrum van Barnveld.




  • De burger verweert zich steeds heviger tegen de komst van bedrijven in zijn buurt, of het nu om vuurwerkfabrieken, cafés of verfmengerijen gaat. Zero-tolerance luidt het parool als het om overlast gaat. En dus blijven we monotone Vinex-locaties en afgelegen bedrijfsterreinen bouwen.




  • Drie ministeries waken over de veiligheid van onze gebouwen, en daarbij laten ze zich steeds minder leiden door praktijkervaring. Vooral bij bestaande gebouwen blijkt hoe geobsedeerd we zijn door onze veiligheid. Zo zou de constructie van pakhuizen plots te licht zijn voor menselijke bewoning.




  • Schiphol is een echte stad geworden, compleet met fietspaden, zwervers en nachtbrakers. In dit winkelparadijs draait het leven 24 uur per dag door, alleen inwoners ontbreken.




  • Snelwegen zijn niet alleen de slagaders van Nederland Distributieland, ze trekken zelf ook economische activiteiten aan. Op zichtlocaties vechten bedrijven om de aandacht van de langsuizende automobilist.




  • Het hardrockfestival Dynamo Open Air gaat bijna aan zijn succes ten onder. De rockers komen te massaal naar Eindhoven. Met de-marketing hoopt de organisatie het festival dit Pinksterweekend in de hand te houden.