Trefwoord: Openbare ruimte

  • Einde voor markt Bos en Lommer


    Stadsdeel West maakte vandaag bekend dat het de markt op het Bos en Lommerplein per 1 juli 2021 wil opheffen. Het nieuws trof de kooplui als een mokerslag.


  • ‘Een goedlopend sociaal mechaniekje’


    Hoe wordt een openbaar gebouw aantrekkelijk voor een sociaal breed publiek? Architect Frank van Klingeren had het antwoord daarop eind jaren zestig met De Meerpaal in Dronten. En nu is er ook de LocHal in Tilburg. ‘Een echte Van Klingeren 2.0.’


  • De ademende stad


    Eén vierkante kilometer rond de Alexanderknoop was de testlocatie die BNA Onderzoek aandroeg om de Stad van de Toekomst te ontwerpen. Met Team CIAM XXI deed Tijs van den Boomen mee aan deze ontwerpstudie – we kozen nabijheid als principe.


  • Lof der domme mobiliteit


    Technologie zal onze steden niet leefbaarder maken, integendeel. Wat we nodig hebben zijn geen slimme auto’s en smart cities, maar slimme stedenbouw.


  • Oude stad van nieuwe stenen


    Tokio is met 38 miljoen inwoners de grootse stedelijke agglomeratie ter wereld. Toch is het geen onleefbare stedelijke woestenij, eerder een vriendelijk, gigantisch dorp. Wat kan het snel groeiende Amsterdam daarvan leren?


  • De witkar e.nul


    Eigenlijk is de Car2Go de commerciële erfopvolger van de witkar van de provo’s, die officieel de ‘Elektriese Munt-Oto’ heette. Deze witkar e.nul gaat nu de stad van elektrische energie voorzien, de provo’s zouden er van gesmuld hebben.


  • De mobiele stad – Over de wisselwerking van stad, spoor en snelweg


    Bereikbaarheid gaat niet alleen om snelheid, maar ook om het werk, de winkels en voorzieningen die je daarmee kunt bereiken. En hoe je daar met zowel auto, openbaar vervoer als fiets kunt komen. Een boek voor forensen en bestuurders, voor architecten en vervoerders, voor verkeersplanners en fietsers.


  • Fietsen langs glazen muren


    Geen menselijker cultuurgrond denkbaar dan het Westland. Maar de glastuinbouw levert niet alleen veel smakelijks op voor op tafel. Ook het oog wordt gestreeld. Voor wie er gevoelig voor is dan.


  • Domweg gelukkig aan de A4


    Wandelroutes voeren altijd langs traditionele pittoreske plekjes en zijn dus onbruikbaar voor de snelwegflaneur. Vandaar deze route langs de randen van de Haagse vinex-wijk Ypenburg


  • Weg met de verkeerstuin


    Tijdens het netwerkdiner ‘Mobiliteit” in het NAi riep Tijs van den Boomen stedenbouwers en architecten op de macht te heroveren op de verkeerskundigen. De vorm van een gebouw laat je toch ook niet bepalen door een elektrotechnisch adviesbureau?


  • Een dinosaurus op zijn knieën


    Koningshoef, de laatste parkeerreus van de Bijlmer en tevens onderdeel van het Bijlmermuseum, verdient bescherming. Juist omdat hij zo bruut en lelijk is. De Atlantikwall slopen we ook niet meer.


  • Leren van China


    Als missionarissen van het modernisme vliegen Nederlandse architecten en stedebouwers op en neer naar China. In hun bouwwoede zien ze echter over het hoofd dat we van de ‘werkplaats van de wereld’ ook wat kunnen leren.