Trefwoord: Openbare ruimte



  • Helaas had de omgeving er helemaal geen trek in om gecommuniceerd te worden. Want alle retoriek ten spijt, het ging bij de lichtwand natuurlijk om eenrichtingverkeer waarbij KPN de zender stevig in handen had en de buurt mocht applaudisseren.




  • Veel voorlichtingsborden groeiden uit tot een combinatie van rouwmonument en aanklacht tegen ‘de verantwoordelijken’. En zo’n strijdpaal pak je nabestaanden niet zo maar af. ”We zullen nooit rusten voor de dader de straf krijgt die hij verdient.’




  • Privacy is uit. Met welhaast algemene instemming worden steeds meer beveiligingscamera’s geïnstalleerd. ‘Sinds tante Sjaan niet meer de hele dag voor het raam staat, moeten we andere vormen van toezicht verzinnen.’




  • De joker van Hejduk is niet alleen een ironisch commentaar op de stad, maar hij trekt tegelijk een lange neus naar de kunst zelf. Of andersom, zo u wilt.




  • Ook zonder tekst blijf je als passant het beklemmende gevoel houden dat de dames erop uit zijn om je tussen hun borsten te smoren.


  • Rotterdam Centraal – Van publiek terrein naar ‘frictievrije ruimte’


    Het station. Een van de weinige plekken waar zakenvrouw en drugsrunner, forens en verslaafde nog met elkaar worden geconfronteerd. Niet lang meer, want er komen poortjes.




  • In heel Nederland versperren villabewoners de toegang tot openbare paden, en ook in Holten zou er nooit een haan naar hebben gekraaid als de bewoners in hun inhaligheid niet over het hoofd hadden gezien dat er nog iemand tussen hen woonde.




  • Drie voorbeeldprojecten moeten de aandacht vestigen op de kwaliteit van bedrijventerreinen. Of moeten we zeggen: van werklandschappen? In ieder geval krijgen landschapsarchitecten en stedenbouwers meer invloed bij het ontwerp en bij de herstructurering.




  • Eeuwenlang bepaalde het gesloten bouwblok het aanzicht van de Europese stad. De eerste barst in dit bastion werd geslagen door Haussmann, Le Corbusier maakte het karwei af. Maar steden blijken niet zonder bouwblokken te kunnen.


  • Alleen in de rij


    Individualisme is het sleutelwoord van deze tijd: je bent uniek, creatief, eigenwijs, jezelf. Maar ondertussen staat de moderne mens in de rij: of het nu op de snelweg is, het bedrijventerrein, de huishoudbeurs of de Wallen.




  • Woonerven zijn een typisch product van de jaren zeventig. Stonden aanvankelijk stedenbouwkundige principes en buurtinspraak voorop, al snel namen verkeerskundigen de macht over. Maar heel voorzichtig is er sprake van een nieuwe elan.


  • Towards the Legible Street


    A new approach to traffic engineering emerges from Denmark and The Netherlands. Out go all the signs, traffic lights, kerbs and zebra crossings of traditional street design.