Trefwoord: Snelweg



  • Deel 8: België. Een wegroestend wachthokje bij douanepost Arendonk herinnert aan de tijd voor de Europese Unie. Tot 1993 zat daarin een ambtenaar die van elke vrachtwagenchauffeur een gestempelde briefje in ontvangst nam. Een half miljoen per jaar.




  • Deel 3: Zweden (vervolg). Met een shovel harkt Lars Adebring het erf van zijn autosloperij aan, zijn grote lijf baadt in het zweet.




  • Deel 7: Nederland. Een Litouwse chauffeur wacht met zijn zoon en compagnon al uren op een telefoontje van de baas om te horen waar ze heen moeten. Ze verwarmen een blik gevulde koolbladeren op een butagasbrander.




  • Deel 6: Duitsland (vervolg). Direct aan afslag Exter ligt een van de dertien Autobahnkirchen van Duitsland. Op bestelling verzorgt de dominee korte gebedsdiensten voor groepsreizen, als het moet in tien minuten.




  • Deel 5: Duitsland. ‘Ausweis bitte?’ vraagt de Duitse douanier vriendelijk. Het is de eerst keer aan de E3 dat ik mijn paspoort tevoorschijn moet halen.




  • Deel 4: Denemarken. ‘Dansk Total-Anal’, ‘Dankse Dina’, ‘Danske Cumshots’: een greep uit het aanbod pornovideo’s in het eerste Deense tankstation. Hier kun je bovendien langs de snelweg dag en nacht drank kopen, van elke gewenste sterkte.




  • Deel 2: Zweden. In de Finse havenstad Turku verruilt de voormalige E3 het asfalt voor de golven. Alle klokken aan boord van de ferry naar Zweden hebben twee kleine wijzers, iedereen mag zelf kiezen in welke tijdzone hij verkeert.




  • Deel 1: Finland. Bij de Russisch-Finse grenspost Vaalimaa staat anderhalve kilometer auto’s te wachten. Hier begint de voormalige E3, tevens de entree tot fort Europa.


  • Get your kicks on the E3


    Hij begint in Helsinki en eindigt in Lissabon. Of andersom. De E3 was de snelweg die Noord-Europa glorieus met Zuid-Europa moest verbinden. Het asfalt ligt er nog altijd, maar de naam E3 is verdwenen.




  • Dagjesmensen kwamen er bij de bouw op af, verbaasd over de grootsheid. Nu sta je er in de file of je woont er: aan het Rotterdamse Kleinpolderplein.




  • ‘Het is vooral een kwestie van fine tuning, elke bijdrage is marginaal beter. We moeten zelfs oppassen dat het nettoresultaat van een verbetering niet negatief is doordat automobilisten een hogere veiligheid vertalen in harder rijden of slechter opletten,’ zegt Richard van der Horst, hoofd Vaardigheden van TNO Menskunde.




  • Snelwegen zijn niet alleen de slagaders van Nederland Distributieland, ze trekken zelf ook economische activiteiten aan. Op zichtlocaties vechten bedrijven om de aandacht van de langsuizende automobilist.