• Welkom in Control Space


    Nederlanders besteden ruim een vijfde deel van hun vrije tijd aan funshoppen, dat is meer dan aan sport en cultuur samen. Deze economische kracht leidt tot de opkomst van Control Space.


  • Buurt springt in de bres voor Bos en Lommermarkt


    Stadsdeel West maakte in november bekend de markt per 1 juli 2021 te willen opheffen. Dat de kooplui van de Bos en Lommermarkt en hun vakbond tegen de dreigende opheffing van hun markt zijn, is logisch. Net zoals het begrijpelijk is dat de winkeliers aan het plein protesteren: zij vrezen straks…


  • LA aan het IJsselmeer


    Lelystad ontworstelt zich aan het imago van mislukte en armlastige new town. Voor nieuwkomers is genoeg goedkope grond beschikbaar. En de klant is koning: ‘Gekke ideeën zijn bij ons welkom.’


  • Hoe leefbaar is mijn straat?


    Nederland is het enige land ter wereld dat de leefbaarheid op straatniveau in kaart heeft gebracht. Op leefbaarometer.nl kun je elke straat van Nederland intikken en de leefbaarheid tussen 1998 en 2008 op clusterniveau natrekken. Hoe werkt het?


  • ‘Bouw in stad, niet suburbaan’


    ‘Bouw geen nieuwe wijken meer. Bouw in de stad.’ Die oproep doet Rijksbouwmeester Liesbeth van der Pol vandaag in NRC Weekblad.


  • The Precarious Tree


    Where: A58 ––– Wanted: an innovative tree-saving idea ––– Budget: ten million euros ––– Alternative: the axe ––– Exhibited: Dutch Design Week 2015


  • De witkar e.nul


    Eigenlijk is de Car2Go de commerciële erfopvolger van de witkar van de provo’s, die officieel de ‘Elektriese Munt-Oto’ heette. Deze witkar e.nul gaat nu de stad van elektrische energie voorzien, de provo’s zouden er van gesmuld hebben.


  • ‘Voorwetenschappelijke’ atlas


    Een team van de Academie van Bouwkunst bracht de harde en zachte informatie van alle Amsterdamse 38 markten bijeen in een fraaie atlas. Daarmee werd een oude Nederlandse onderzoekstraditie, de sociografie, nieuw leven ingeblazen


  • Juryrapport Architectuurprijs Rotterdam


    Zal een volgende jury weer een busreis van ruim vijftig kilometer nodig hebben om de geselecteerde projecten te bekijken, of kan ze de fiets nemen omdat dan alleen het centrum en de Kop van Zuid nog meetellen?


  • Groeten uit Almere-Buiten


    Aan de Evenaar vind je een Nigeriaanse kapsalon, een Arabische bruidsmodezaak en een Surinaamse mini-markt. En je eet er de halve wereld rond: Thais, Japans, Indiaas, Chinees, Surinaams, Turks.


  • Groeten uit Vathorst


    Hier overheerst de ronde vorm, de wijk wordt omgord door een rondweg van zeven kilometer, met zestien rotondes om haar te betreden. Verrassend is de afslag van rotonde nummer tien.


  • De Zaancorridor – Een verkenning op ooghoogte


    Station Krommenie-Assendelft laat zien hoe complex Transit Oriented Development (TOD) in de praktijk is. Woonwijk plus school plus station plus tunnel leidt niet automatisch tot een levendige plek.