• De Losweg


    Gepubliceerd in ‘Cumulus’, dat door architectuurtijdschrift en -platform de Architect is uitgeroepen tot de beste architectuurmonografie van 2010.


  • Plattelandskrakers


    Niet alleen de grote steden kampen namelijk met krakers, ook dorpen en provinciesteden hebben last van mensen die zich de bezittingen van anderen wederrechtelijk toe-eigenen. Hier gebeurt het alleen veel meer in het geniep.


  • Aus der Todeskurve zum Bierpinsel


    Brachiale Autobahnschneisen – oder Beton gewordene Visionen? Wer sich auf eine Fahrt auf der Berliner Stadtautobahn A100 einlässt, kann bemerkenswerte Architektur entdecken: eine Zeitreise in die siebziger Jahre.


  • Maria verschijnt aan de A2


    Brabanders hebben het talent om weg te kijken van de grootschalige moderniteit en het oude land te blijven zien. Noem het een katholieke manier van kijken, die minder koel registerend is dan de protestante, die eerder symbolisch en magisch is.


  • Die unsichtbare Mauer


    Arm gegen Reich, Alteingesessene gegen Zuzügler: In Berlin prallen Welten aufeinander – doch wo verlaufen die Grenzen? Autor Tijs van den Boomen hat einen Stadtplan der sozialen Spaltung entworfen.


  • De vinex en de vreemdeling


    Vinexwijken wit? Verre van dat, ze blijken soms zelfs gemengder dan de moederstad waar ze bij horen. Steden reageren daar heel verschillend op: Almere-Buiten blijkt zijn allochtone karakter te omarmen, terwijl het Utrechtse Leidsche Rijn het juist weg probeert te stoppen.


  • De romantische journalist


    Veldhoven is een global village, die mensen van over de hele wereld trekt. Een serie portretten van opvallende nieuwe Veldhovenaren. Deze week: Diane Daniel uit de USA.


  • Mei-Jongens (en -Meisjes)


    Vlak voor het begin van de christelijke jaartelling werd hier de Romeinse heirbaan van Keulen naar Boulogne-sur-Mer aangelegd, mogelijk is de weg zelfs al ouder en dateert hij uit de Keltische tijd. Via Belgica wordt de weg sinds kort genoemd, dat bekt beter dan Via Vipsania, wat waarschijnlijk de correcte…


  • De lintbebouwing van de A15


    In weerwil van alle ruimtelijke ordening slibt ook de A15 dicht: Sliedrecht en Hardinxveld-Giessendam zijn al aan elkaar gegroeid tot een bedrijventerrein van acht kilometer lang.


  • De snelweg van de toekomst


    Bescherming van panorama’s is niet belangrijk om de landschappelijke kwaliteit van snelwegen te waarborgen, het weghalen van afslagen biedt een veel betere bescherming. Aldus de nieuwe Rijksadviseur voor de Infrastructuur.


  • Rotterdam ratelt, Amsterdam rinkelt


    ‘Architecten denken niet na of een plein aangenaam klinkt’ zegt sounddesigner Kees Went. Hij lanceerde een site waarop je een auditief bezoek aan steden kunt brengen. Welke stad klinkt het mooist?


  • Te veel park


    In de strijd tegen de tweedeling richt Amsterdam zich op de wegen die de oude stad en de Westelijke Tuinsteden verbinden. De Jan Evertsenstraat dient als pilot, maar de Postjesweg is een veel groter probleem. Of eigenlijk: het Rembrandtpark.