-

Voor de oorlog waren flats bestemd voor mensen met geld, pas tijdens de wederopbouw werd het een massaproduct. Het begrip flatneurose raakte in zwang, vooral de galerijflat kreeg al snel een slechte reputatie.
-
Steven Fleming prijst de successen van Nederland en Denemarken op fietsgebied, maar toch vindt hij het aandeel van de fiets er volstrekt onvoldoende. Honderd procent moet het doel zijn, voor minder doet hij het niet. Overdreven? Zeker. Maar ook inspirerend.
-

De Europese wijk – Het zanderige middeneiland gaat grotendeels schuil achter een heg van geschoren coniferen. Er staan een paar bankjes, maar de duizenden ambtenaren nemen zelden de moeite om de drukke weg over te steken om daar een broodje te gaan zitten eten.
-
Van alle parkeerplaatsen moet twee procent geschikt en gereserveerd zijn voor invaliden. De twee-procentsnorm wordt overigens ook gebruikt om het aantal gehandicaptencellen in een bajes vast te stellen, en het aantal zitplaatsen in een stadion of theater. Waar komt die twee procent eigenlijk vandaan?
-

Veldhoven is een global village, die mensen van over de hele wereld trekt. Een serie portretten van opvallende nieuwe Veldhovenaren. Deze week: Ania Kijak uit Polen.
-

Op de zuidelijke ringweg van Groningen kruisen de A7en de A28. Onlangs werd de oude knoop vervangen door een deels ondertunneld knooppunt. Een wandeling van een kleine vijf kilometer voert langs hoogtepunten van de wederopbouw en een uitzichtpunt ter ere van de vernieuwde knoop.
-

Ten zuidoosten van Oss kruisen de A59, door Rijkswaterstaat de Brabantse Maasroute genoemd, en de A50, ook bekend als de Oostas. Een wandeling van ruim tien kilometer voert langs een bedrijventerrein en een motorcrossbaan, maar vooral langs bossen, hei en landerijen. En door een grootschalige reconstructie van prehistorische grafvelden.
-

Het College van Rijksbouwmeester & Rijksadviseurs (CRa) adviseert het Rijk vanuit een onafhankelijke positie over ruimtelijke kwaliteit, gericht op een veilige, gezonde en prettige leefomgeving. De agenda ‘Gedeelde grond’ geeft aan waar het CRa voor staat en wat het in de periode 2025-2029 gaat doen.
-

Eindelijk heeft Nederland een snelwegkapel, een Russisch-orthodoxe nog wel. Het begon als kunstwerk, het werd een gewijde ruimte. Nu nog een snelwegmoskee.
-
De wegligging van de Landwind is beroerd, maar voor minder dan een derde van de prijs heb je met deze Kinkerstraat-tractor offroad net zoveel plezier als met een Porsche Cayenne.
- Asfaltreizen – Een verkenning van de snelweg
- Binckhorst Magazine
- Bouw in de buurt – Leidraad voor Nederland
- De marktgids voor Amsterdam
- De mobiele stad – Over de wisselwerking van stad, spoor en snelweg
- De Ronde van U.
- De vierkante meter
- Eigen baas – Kort & krachtig
- Eindhoven Hoofdstad
- Groeten uit Vinexland
- Handboek Eigen Baas (gratis)
- Het land van Lely – Reisboek in 103 stukken
- Kruispunt Utrecht
- Kunstwerken & Kunstwerken
- Lelysteden – Een associatieve reisgids
- Leven onder het luchtruim
- Naar een alzijdig station
- Onder Weg!
- Onze Plek – Van Garrelsweer tot Groenstraat
- Ruimte voor de Amsterdamse binnenstad
- Slim Zand – Hoe ASML verscheen in Veldhoven
- Snelweg x Stad
- Stedelijke vraagstukken, veerkrachtige oplossingen
- Streetwise Rotterdam
- Turtle 1 – De auto uit Afrika
- Wij zijn goed
- NRC Handelsblad (189)
- Intermediair (130)
- Het Parool (56)
- Diversen (44)
- Bouw (30)
- NRC Weekblad (29)
- Brussel Deze Week (26)
- De Groene Amsterdammer (24)
- Archined (22)
- Metro (15)
- S+RO (15)
- Spiegel Online (14)
- Stad-Forum (11)
- Veldhovens Weekblad (10)
- CRa (10)
- Lezing (9)
- Blauwe Kamer (9)
- Vrij Nederland (8)
- De Vinexmensen (7)
- Humanist (7)
- Uit&thuis (7)
- Notities (6)
- Arma (6)
- MooiNL (6)
- Podium voor Architectuur (6)
- AD Magazine (5)
- NRC Magazine (5)
- Architectuur Lokaal (4)
- Lucasx (4)
- De Gids (3)
- De FLA-krant (3)
- Lira Bulletin (3)
- BPD Magazine (2)
- Smaak (2)
- De Journalist (2)
- New Business (2)
- Focus Locus Oude Rijn (2)
- BincK (2)
- Academie van Bouwkunst (2)
- Trouw (2)
- NRC Next (2)
- Welkom in Control Space (2)
- OneWorld Magazine (2)
- De Zaak (2)
- de Volkskrant (2)
- Psy (2)
- HP/De Tijd (1)
- Mainline (1)
- VPRO Gids (1)
- Wallenburgtribune (1)
- Het Financieele Dagblad (1)
- Tijdschrift voor Sociale Vraagstukken (1)
- ‘Scape (1)
- Wij maken Nederland (1)
- De Nieuwe Reporter (1)
- Kruispunt Utrecht (1)
- Autoweek (1)
- ACE-nieuws (1)
- Architectuur NL (1)
- Amsterdam (120)
- Snelweg (118)
- Wegen (102)
- Openbare ruimte (92)
- Stad (68)
- Groot-Amsterdam (50)
- Architectuur (50)
- Toerisme (35)
- Brussel (29)
- Markt (29)
- Eindhoven (27)
- Knooppunt (27)
- Auto (26)
- Landschap (25)
- Fietsen (24)
- Bedrijventerrein (23)
- Schiphol (23)
- Vinex (23)
- Monumenten (21)
- Rotterdam (19)
- Openbaar Vervoer (19)
- Luchthaven (18)
- Teksten voor fotoboeken (17)
- Ontwerpen (17)
- Shopping (16)
- Kunst (16)
- Verboden toegang (15)
- Veldhoven (14)
- Freelancen (14)
- Rotondologie (11)
- Verrommeling (10)
- Reclamemasten (8)
- Drugs (8)
- China (8)
- Bos en Lommermarkt (7)
- Berlin (7)
- Ghana (6)
- Corona (5)
- Auteursrecht (5)
- Veiling Aalsmeer (5)
- Aids (4)
- Duurzaamheid (3)
- Bajes (3)
- Psychiatrie (2)
- Japan (1)
- India (1)
- Film (1)
- De Markt
- De mobimens
- De telefooncel
- Dossier A10
- Dossier A2
- Dwars kijken
- Expats
- Fietsverkenningen zuidwestflank Amsterdam
- Get your kicks on the E3
- Groeten uit Vinexland
- Het ontwerp
- Het product
- IJ-tje
- In het voetspoor van JC Bloem
- Na dato
- Noord-Amsterdam
- Onze Plek
- Poldernormen
- Rond Brussel
- Sloop
- Stedenatlas
- Strijd om de ruimte
- Tand des tijds
- Turtle 1
- Vinexland
- Wat doet dat daar
- Weststrook
- Zinloze mobiliteit
