• Maastricht


    Het afgelopen decennium heeft Maastricht nauwelijks leefbaarheidwinst geboekt. Erg is dat niet omdat de uitgangspositie ondanks twee Vogelaarwijken niet slecht was. Wel dreigen de naoorlogse wijken aan de westzijde af te glijden.


  • Deventer


    Met meer dan een halvering van het aantal mensen dat in een ‘matige’ omgeving moet wonen is Deventer een goede middenmoter. Daarbij komt nog dat de verbeteringen goed gespreid zijn over de hele stad.


  • Schiedam


    In de Vogelaarwijk boekte Schiedam mooie vooruitgang: nog maar 1 procent van de bevolking woont in een ‘negatieve’ omgeving. Minder succesvol is de stad met het afglijden van de buurt ten noorden van de snelweg.




  • Zachtjes schokkend komt de voorpagina van Intermediair uit de printer van de Friese banketbakker Sierk van der Heide.




  • De echte voetbalsupporters vind je niet in de skybox bij Ajax, maar in de vrieskou bij een wedstrijd in de eerste divisie. Zoals bij EVV, de Eindhovense Voetbal Vereniging. Vaak wordt de clubliefde van vader op zoon doorgegeven.




  • Ook mannen mogen zich tegenwoordig bekommeren om hun lijf, ze hebben er zelfs een eigen blad voor: Men’s Health. Maar nog steeds moeten ze hun hang naar uiterlijk vertoon verpakken als ‘werken aan je gezondheid’.




  • De appelgroene telefooncel van KPN heeft een concurrent gekregen. Telfort introduceerde vorige week haar nieuwe cel op het station van Leiden.




  • Ashok Bhalotra maakte begin jaren negentig een einde maakte aan de Nederlandse soberheid in de stedenbouw. ‘Een stad is van de bewoners. Het mooiste is wanneer de kanten vitrages en de tuinkabouters verschijnen.’




  • Bouwbesluiten, welstandscommissies en bestemmingsplannen: de Nederlandse overheid laat geen middel onbeproefd om het land keurig aan kant te krijgen.




  • Deel 3: Zweden (vervolg). Met een shovel harkt Lars Adebring het erf van zijn autosloperij aan, zijn grote lijf baadt in het zweet.




  • Met een bus vol landschapsarchitecten, ambtenaren, ontwerpers, planologen en economen langs de Zuidoostcorridor reizen, op zoek naar ruimtelijke kwaliteit. Het Hollands Diep en de vrachtwagens van Frans Maas scoorden hoog.


  • Het jaagpad


    De beste manier om de Oude Rijn te verkennen is te voet. Het grootste deel van de route van Katwijk aan Zee naar het Amsterdam-Rijnkanaal voert over jaagpaden. Zij bieden een fascinerende blik op de rommelige achterkant van de voormalige rivier.