• Tonny van der Horst groeide op in het vooroorlogse Rotterdam. Al op jonge leeftijd stortte zij zich op het schrijven van verhalen. Met weemoed kijkt ze in haar boeken en in haar columns in NRC Handelsblad terug naar de tijd waarin zij opgroeide.




  • Met een plastic glimlach serveren stewardessen de plastic dienbladen met plastic bakjes eten.




  • Een contactlens is een hightech produkt, toch zien de meeste lenzendoosjes eruit alsof ze op een achternamiddag door een jampottenfabrikant zijn ontworpen. Bovendien zijn ze meestal te groot voor je broekzak en lekken ze snel.




  • Na de mijnsluitingen bleef er weinig over van de welvaart in Heerlen. Hoge werkloosheid, een bevolking die het gemeentelijke bestuur wantrouwt, betonbouw en machtige projectontwikkelaars bepalen de sfeer. De stad krabbelt echter langzaam uit het dal.




  • In Nederland liggen welstandscommissies doorlopend op de loer. Daardoor zijn dakkapellen, garages en schuurtjes het domein van architecten en technisch tekenaars. Vogelhuisjes waren een laatste vrijplaats voor huiselijke vlijt en individuele wansmaak.




  • De schoonheid van tankstations, flikkergroen en turbineknooppunten. Amsterdam-Groningen-Heerlen-Rotterdam Amsterdam, dat is negenhonderd kilometer uit en thuis.




  • Contribution to the contest ‘A design for places left over after planning’. The Jump restores verge tourism to its former glory and is the antithesis of the tunnel under the Green Heart, where the High Speed Line is hidden from sight.




  • Lekker scheuren is niet meer genoeg: de indoor kartingbanen moeten hun publiek steeds meer kunnen bieden. Spectaculaire circuits op opvallende locaties, horeca en arrangementen erbij. ‘Indoor en outdoor verhouden zich als een eend tot een Ferrari.




  • Het tijdperk van de grote psychiatrische inrichtingen buiten de stad leek ten einde: de gebouwen kwamen leeg, de terreinen werden verkocht. maar de twijfel slaat toe: ‘We weten simpelweg niet welke zorgbehoefte er de komende tien jaar op ons afkomt.




  • Theater in een bagagedepot, film op het water, dansen langs de snelweg: kunst neem je tegenwoordig overal tot je, behalve in een theater of museum. Bijzondere locaties blijken een effectief middel om de verwende consument te paaien.


  • Weg met de esthetiek


    Tijdens het netwerkdiner ‘Mobiliteit” in het NAi bepleitte Tijs van den Boomen om stukken snelweg aan te wijzen die gevrijwaard worden van enig visueel of esthetisch plan. Laat de verrommeling daar zijn heilzame werk doen.


  • Het Martin Brilplein


    Wat is het Surinameplein? Is het een plein? Een rotonde? Een uitvalsweg? Een keerlus voor de tram? Een winderig tochtgat? Een afwerkplek voor autoverkeer?