-
Na acht jaar krijgt Amsterdam eindelijk een nieuwe marktverordening, die kooplui meer ruimte geeft om hun markt zelf te in te richten. Het Buikslotermeerplein ziet zijn kans schoon.
-
“Tijs van den Boomen is zonder twijfel dé marktkenner van Amsterdam. Een handig, leerzaam en uiterst vermakelijk boek!” – Merijn Henfling, Het Parool
-
Actie is nodig om de potentie van de markt ten volle te benutten, zodat kooplui hun boterham kunnen verdienen. Want het móét niet alleen beter, het kán ook veel beter.
-
Duidelijk is dat er naar de kooplui geluisterd moet worden om de markt te moderniseren. En ik dacht: het hoort dan misschien wel niet bij de rol van journalist, maar waarom breng ik al die mensen niet bij elkaar voor een ronde tafel?
-
Bij de kooplui is de meest onbekende van de Bijlmermarkten het populairste: Reigersbos, dat niet alleen buiten de Ring A10 ligt, zoals ook de andere drie markten, maar zelfs nog buiten de A9.
-
Veel van de oudgedienden zagen de verplaatsing niet zitten: zouden hun klanten de nieuwe stek wel weten te vinden? En die themamarkt op vrijdag en zaterdag, wat hadden ze daar nou aan, dat was alleen maar voor yuppen?
-
Om het tij te keren wil de Dappermarkt verzelfstandigen. Maar ook de gezelligheid moet terug: ‘Ik zie soms chagrijnige marktkooplui en dan denk ik: doe nou niet, gewoon blijven lachen, ook al regent het of stormt het.’
-
Waarom kan het stadsdeel dit romantische vierkante pleintje niet gewoon echt de naam Zuidermarkt geven? De markt die er sinds vier jaar elke zaterdag wordt gehouden verdient het.
-
Met minder dan honderd kramen is de Ten Kate een kleine, intieme markt, waar families nog een belangrijke rol spelen. Neem de familie Kelch, die goed is voor vijf kooplieden.’Circus Kelch’ worden ze wel genoemd.
-
Nieuwe kooplieden worden vooraf gescreend. ‘Mijn kop is te bekend’, zegt bestuurslid Robert van Twilllert van broodwagen ’t Stoepje, ‘dus ik stuur mijn schoonmoeder om te kijken of iemand het goed doet.’
-
Er is reden voor chagrijn. Toeristen gaan nog graag naar de Cuyp, maar Amsterdammers laten het steeds meer afweten, vooral yuppen weten de markt niet te vinden. Door de week vallen de vele lege plekken op.
-
De Lindengracht lijkt misschien nog wel het meest op het klassieke beeld dat Amsterdam van zijn markten koestert: gevarieerd aanbod, bijdehante kooplui, gezellig druk en een hoop cafés om even aan te leggen.
- Asfaltreizen – Een verkenning van de snelweg
- Binckhorst Magazine
- Bouw in de buurt – Leidraad voor Nederland
- De marktgids voor Amsterdam
- De mobiele stad – Over de wisselwerking van stad, spoor en snelweg
- De Ronde van U.
- De vierkante meter
- Eigen baas – Kort & krachtig
- Eindhoven Hoofdstad
- Groeten uit Vinexland
- Handboek Eigen Baas (gratis)
- Het land van Lely – Reisboek in 103 stukken
- Kruispunt Utrecht
- Kunstwerken & Kunstwerken
- Lelysteden – Een associatieve reisgids
- Leven onder het luchtruim
- Naar een alzijdig station
- Onder Weg!
- Onze Plek – Van Garrelsweer tot Groenstraat
- Ruimte voor de Amsterdamse binnenstad
- Slim Zand – Hoe ASML verscheen in Veldhoven
- Snelweg x Stad
- Stedelijke vraagstukken, veerkrachtige oplossingen
- Streetwise Rotterdam
- Turtle 1 – De auto uit Afrika
- Wij zijn goed
- NRC Handelsblad (189)
- Intermediair (130)
- Het Parool (56)
- Diversen (44)
- Bouw (30)
- NRC Weekblad (29)
- Brussel Deze Week (26)
- De Groene Amsterdammer (24)
- Archined (22)
- Metro (15)
- S+RO (15)
- Spiegel Online (14)
- Stad-Forum (11)
- Veldhovens Weekblad (10)
- CRa (10)
- Lezing (9)
- Blauwe Kamer (9)
- Vrij Nederland (8)
- Humanist (7)
- Uit&thuis (7)
- De Vinexmensen (7)
- Arma (6)
- Notities (6)
- Podium voor Architectuur (6)
- AD Magazine (5)
- NRC Magazine (5)
- Architectuur Lokaal (4)
- Lucasx (4)
- De FLA-krant (3)
- MooiNL (3)
- Lira Bulletin (3)
- De Gids (3)
- Psy (2)
- Academie van Bouwkunst (2)
- Trouw (2)
- BPD Magazine (2)
- New Business (2)
- De Journalist (2)
- Focus Locus Oude Rijn (2)
- BincK (2)
- OneWorld Magazine (2)
- Welkom in Control Space (2)
- de Volkskrant (2)
- De Zaak (2)
- NRC Next (2)
- Smaak (2)
- VPRO Gids (1)
- Architectuur NL (1)
- Autoweek (1)
- Kruispunt Utrecht (1)
- ACE-nieuws (1)
- De Nieuwe Reporter (1)
- Wij maken Nederland (1)
- HP/De Tijd (1)
- Het Financieele Dagblad (1)
- Wallenburgtribune (1)
- Tijdschrift voor Sociale Vraagstukken (1)
- ‘Scape (1)
- Mainline (1)
- Amsterdam (120)
- Snelweg (118)
- Wegen (102)
- Openbare ruimte (92)
- Stad (68)
- Groot-Amsterdam (50)
- Architectuur (50)
- Toerisme (35)
- Brussel (29)
- Markt (29)
- Eindhoven (27)
- Auto (26)
- Landschap (25)
- Fietsen (24)
- Knooppunt (24)
- Bedrijventerrein (23)
- Schiphol (23)
- Vinex (23)
- Monumenten (21)
- Rotterdam (19)
- Openbaar Vervoer (19)
- Luchthaven (18)
- Teksten voor fotoboeken (17)
- Ontwerpen (17)
- Shopping (16)
- Kunst (16)
- Verboden toegang (15)
- Veldhoven (14)
- Freelancen (14)
- Rotondologie (11)
- Verrommeling (10)
- Reclamemasten (8)
- Drugs (8)
- China (8)
- Bos en Lommermarkt (7)
- Berlin (7)
- Ghana (6)
- Corona (5)
- Auteursrecht (5)
- Veiling Aalsmeer (5)
- Aids (4)
- Duurzaamheid (3)
- Bajes (3)
- Psychiatrie (2)
- Japan (1)
- India (1)
- Film (1)
- De Markt
- De mobimens
- De telefooncel
- Dossier A10
- Dossier A2
- Dwars kijken
- Expats
- Fietsverkenningen zuidwestflank Amsterdam
- Get your kicks on the E3
- Groeten uit Vinexland
- Het ontwerp
- Het product
- IJ-tje
- In het voetspoor van JC Bloem
- Na dato
- Noord-Amsterdam
- Onze Plek
- Poldernormen
- Rond Brussel
- Sloop
- Stedenatlas
- Strijd om de ruimte
- Tand des tijds
- Turtle 1
- Vinexland
- Wat doet dat daar
- Weststrook
- Zinloze mobiliteit